Svar: Amning før eller efter lur
22. januar 2021
Alder:
3 mdr.
Kære Ida
Tak for dit brev og fine spørgsmål om amning - og velkommen til :)
Jeg vil anbefale dig, at du lige nu ammer din dreng to gange mellem hver lur - altså både, når han vågner og igen, før han skal sove :) Sover han kun en kort lur på 45 minutter, og er ammet før han bliver puttet, så vil han sandsynligvis ikke være så sulten, at han har brug for brystet, når han vågner, men vil så i stedet skulle tilbydes brystet, før han skal sove næste lur.
Jeg tænker, at han er ved at være så fysisk stor, at han har behov for at få din mælkeproduktion sat op. Det viser han nu ved at melde sig hyppigere, og derfor vil der nogle gange ikke gå mere end 1-1.5 time imellem hans amninger. Det er altså helt naturligt, at han kan virke søgende og vise ekstra behov for brystet, selvom du ikke synes, at det er så lang tid siden, at han har diet sidst.
Det er netop hyppigheden af amning, som øger din mælkeproduktion. Det giver derfor mere mælk, at du ammer hver 1.5 time end at der går 3 timer imellem hver amning. Det giver ikke tilsvarende mere mælk, at du ammer i 40 minutter i stedet for i 20 minutter, så når han søger brystet hyppigere, så er det højst sandsynligt et reelt behov, og det er vigtigt, at du lader ham styre dette selv.
Hvis han sover en længere lur, vågner op og bliver ammet, så vil du f.eks. amme ham fra højre bryst der, og før næste lur, så ammer du ham fra venstre bryst. Når han så vågner og skal ammes igen, så tilbyder du ham venstre bryst igen, så han får spist dette bryst godt i bund, og før han så puttes til næste lur så tilbyder du ham toppen af højre bryst. På den måde sikrer du både, at han kommer ind til den "federe" mælk og får dit bryst godt tømt, samtidig med at du også får stimuleret til mere mælk, fordi hvert bryst bliver stimuleret hyppigere :)
Som sagt, så vil han sandsynligvis ikke have behov for mælk, når han vågner, hvis han kun har taget en kort lur - og her vil det være rigtig godt, at du ammer ham godt før næste lur. Generelt er det en god ide, hvis du kan begynde at arbejde på en rytme, hvor han tilbydes mælk, når han skal sove, og ikke når han vågner. Det vil være med til at sikre, at han kan sove et længere søvnstræk, før han naturligt vågner fordi han er sulten igen.
Samtidig vil mælk før hver lur hjælpe ham til at finde ro og koble fra og falde i søvn, og så vil det også give plads til skemaden, når han i 4-6 måneders alderen skal igang med det. Det vil på sigt være rigtig godt med en rytme, hvor han tilbydes skemad og vand af kop, når han vågner - og så tilbydes brystet ,før han skal sove. Så på den måde giver det også god mening, at du begynder at amme ham, før han skal puttes nu :)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, og det lyder som om, at både du og din dreng trives rigtig godt :)
Rigtig meget held og lykke, glæder mig til at følge jeres lille familie :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske