Svar: Ninja aften baby
23. januar 2021
Alder:
12 mdr.
Kære Far og Mor
Tak for jeres brev, det er super fint, at I skriver tilbage :) Og tillykke med 1 års fødselsdagen, hvis jeres datter er fyldt år, eller også er det vist lige rundt om hjørnet...:)
Jeg tænker, at dagsplanen ser rigtig fin ud. Det lyder rigtig fint for en pige på 12 måneder med de to lure dagligt og tidspunkterne osv. passer til hendes alder og udvikling. Jeg er med på, at børn som udgangspunkt ikke skal vækkes, men det er nødvendigt hos jer lige nu, for at lillepigen ikke vender rundt på nat og dag, og I giver hende god mulighed for at få søvnen dækket, som hun har behov for. Det er fint.
Der er ingen tvivl om, at rytmen passer til jeres datter, og at hun er parat til at sove, når I putter hende. Hun falder helt til ro, peger på sengen, trækker sig væk og viser faktisk selv, at nu vil hun gerne over i seng, nu vil hun gerne puttes, hun er klar til at sove. Hun lægger sig også ned og forsøge - men efter få minutter, så rejser hun sig, hopper rundt og laver hopla, og imens sidder mor "neutralt ved siden af sengen og siger intet, kikker lidt i sin telefon".. Og jeg tror faktisk, at det er en del af problemet.
Jeg tror simpelthen, at det forvirrer jeres datter, at mor sidder der. Både fordi mor bare sidder der - det er mærkeligt, og derfor hopper jeres datter rundt for at få mors opmærksomhed. Og også fordi det på en eller anden måde signalerer, at der måske skal ske noget, eller at det kan være utrygt at lægge sig til at sove, siden mor ikke går. Jeg tænker, at jeres datter simpelthen ikke forstår det og tolker mors tilstedeværelse som at der skal leges, hoppes rundt osv.
Jeg vil derfor anbefale, at mor går. Jeg vil anbefale, at I bruger det, som jeg kalder for "se til metoden". Den er netop god at bruge til børn, der søger underholdning, og som pludselig tror, at det er tid til at lege, når de faktisk skal sove :)
Det er ikke en "kontrolleret gråd metode"; hvor jeres datter græder, og I hele tiden forlænger tiden, hvor I går frem og tilbage. Det er jeg bestemt ikke tilhænger af, og børn skal ikke græde sig ulykkeligt i søvn. Det handler derfor ikke om, at hun skal begynde at græde, men om at I vil vise hende, at hun trygt kan lægge sig til at sove, at det er sovetid nu og ikke legetid.
Jeres datter er stadig så lille, at hun ikke ved, at mor og far sidder i stuen, når hun er på værelset. Derfor kan hun godt føle sig forladt og alene, når I går. Hun kan heller ikke forholde sig til tid og ved derfor ikke, om I er væk i 3 minutter, 3 timer eller 3 dage, hun mærker bare, at I går.
Når man bruger se til metoden, så er det for at vise hende, at I stadig er der. Derfor skal I gå tilbage til hende, selvom hun ikke græder, og I skal også gå tilbage, før hun begynder at græde, det er netop meningen, at hun hele tiden kan føle sig tryg ved at være i sin seng. Derfor skal mor putte hende som nu, gå kortvarigt, måske være væk i 3 minutter og så vende tilbage, kikke til hende, vurdere om hun skal sige noget eller bare liste ud igen. Hvis lillepigen er vågen, så siger mor naturligt godnat, putter hende med dynen igen osv. som der nu er behov for og går så igen.
Hvis jeres datter bliver ked af det, så skal mor naturligvis ikke gå. Nogle gange er det nok kun at gå 1 til 2 gange, så forstår jeres datter godt, at det er sovetid og ikke legetid, og så kan mor sætte sig ved sengenkanten, synge en sang, holde lidt hånden osv. og så falder jeres datter fint i søvn. Det er bedre at bruge 10-15 minutter ved sengekanten på denne måde, end at det hele trækker ud i timer.
I nævner, at far spiller guitar. Det kunne også være en idé at far indspiller en melodi til jeres datter, som mor kan tænde for, når hun går ud af værelset og har sagt godnat. På den måde kan jeres datter falde i søvn til fars musik og finde roen på egen hånd. Det kan blive hendes godnatmelodi, hendes natlige rutine og i årene frem kan hun jo have sin godnatmusik med, når hun skal sove ude hos f.eks. bedsteforældre osv.
Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre :)
Rigtig meget held og lykke fortsat!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske