Svar: Dagpleje ingen appetit
25. januar 2021
Alder:
10 mdr.
Kære Mor
Tak for dit brev, det er super fint, at du skriver tilbage :)
Ja, appetitten kan også være nedsat derhjemme, når barnet starter i f.eks. dagpleje eller vuggestue. Alle de mange indtryk, alle de ny stimuli, nye voksne, nye børn, nyt støjniveau, nye ruiner, - en helt ny hverdag - det gør, at din datter bliver ekstra træt og dermed er overskuddet til at spise ikke særlig stort.
Man oplever derfor ofte, at børn ikke kan koncentrere sig om måltidet, lukker munden og siger "tak for mad", før de egentlig har fået nok at spise, fordi de simpelthen er for trætte. Nogle gange kan man få lov at made dem, fordi de jo faktisk er sultne, men bare ikke kan overskue at spise selv :)
Det er en god idé, hvis I kan holde fast i spisetiderne, da det vil påvirke jeres datter indre ur til at føle behov for mad, når I sætter jer til bordet. Det kan dog godt være nødvendigt, at ændre lidt på spisetiderne i indkøringsperioden, fordi hun måske også ændrer sovevaner og faktisk ikke kan holde sig vågen helt så længe om aftenen, som hun plejer.
Det er også en god idé at indføre lidt rutiner omkring måltiderne, så I f.eks. gør det til en vane, at I sætter jer ved bordet, når I kommer hjem. Det kan være en dejlig måde at lande på og en måde hvorpå hun så får lidt at spise - før hun dejser om af træthed :)
Du må også gerne give hende lidt mad i hånden, som hun kan spise, når I triller hjemad i barnevognen, hvis det kan fungere lidt bedre for jer :)
Du må gerne kræse lidt ekstra om hende og give hende nogle af de fødevarer, som du ved, at hun normalt er gladest for. Det vigtigste er, at der glider lidt ned...
Håber du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke med det hele :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske