Brev:
Spiser en del mindre MME end han plejer
26. januar 2021
Alder:
4 mdr.
Spiser en del mindre MME end han plejer
Kære Helen,
Tak for dit fyldestgørende svar vedr. vores dreng og hans søvnvaner. Vi synes der kommer mere struktur på det nu, og tænker det også var/er et spring der spiller ind.
Nu til næste problematik som jeg lidt luftede for dig...
V har altid spist ca. 200 ml x 6 + minus. Og har altid haft god appetit.
Den seneste uge har han ikke tømt størstedelen af hans flasker. Og vi er begyndt at tilbyde ham oftere, specielt hvis han får en del før hans næste lur, så forsøger vi igen inden lur, hvor han oftest ikke vil have noget.
Han virker glad og tilfreds, har afføring hver dag (dog ikke så meget nu som han plejer, fordi han spiser mindre, massere af tissebleer) mv.
Det er bare min logik der tænker hvordan det pludselig kan være. Derfor forsøger vi jo virkelig ihærdigt at få ham til at spise, men han stritter for det meste imod og det ender i gråd, hvorefter vi stopper. Eller også sidder han og leger med flasken og kan ikke koncentrere sig... Vi har forsøgt at skifte huller i sutten, og har nu faktisk købt Allomin, (han har ellers fået Nestlé Pro 1 siden vi startede på MME) vi tænkte det måske kunne skabe noget variation - vi er dog ikke begyndt på det endnu...
Hvad tænker du om det?
Han er lige blevet 4 måneder i dag, og jeg har da overvejet om man burde give ham noget andet mad, men er bare bange for det gør problematikken værre med mælken...
Han får i snit mellem 800-900 ml, og det er altså med lidt kamp. Dog virker det som om at han stadig selv melder sig, men først når han er mega sulten. En af dagene ville han kun sjatspise henad formiddagen, og da han så vågnede fra den sene lur om eftermiddagen, så tømte han 220 ml uden problemer. Så hvad sker der lige? Skal vi lade ham selv melde sig når han bliver rigtig sulten, eller skal vi blive ved at presse ham, og måske ende ud i det bliver en sur pligt for ham.
Er i vildrede...
De sidste par dage har det set ud som følger:
6.00 vågner og vi forsøger at give flaske 6.30, han får nok max 100 ml her
8.30, vi forsøger igen, og han bliver lagt til lur (her gider han oftest ikke spise)
10.30-11.00 vi forsøger igen med maden efter luren, her har han de sidste par dage spist mellem 70-120 ml.
Og lidt det samme mønster tegner sig, og det fortsætter indtil 18.00 tiden hvor han så spiser en stor portion inden natten, (kommer i seng ved 20.00 tiden) og igen melder sig ved 01 tiden, spiser okay omkring 200 ml, og så vågner han engang imellem ved 4 tiden, er ikke sulten og jeg forsøger at få ham til at falde til ro igen. Vågner måske ved 5-6 tiden, hvor jeg forsøger igen, og det er sjældent han gider have noget her.
Og det virker bare som mange timer i mine øjne, men man skal selvfølgelig kigge på ham!
Skrev ned igår hvor meget han spiste, du kan se her:
6.45 140ml
10.30 120ml
12.30 40ml (tilbød før lur)
15.00 140 ml
18.30 220 ml
01.00 180 ml
05.00 50 ml
(Stod op kl 7.00)
7.45 80 ml
9.00 0ml (forsøgte inden lur)
Hvad er mindsteindtag, og virker det generelt normalt?
Skal vi trække timerne så han forhåbentlig er mere sulten eller?
Håber du kan hjælpe os! Vi er blevet meget fikserede på de ml, og det er jo ikke alt! Man kan jo heller ikke måle hvor meget de spiser når man ammer tænker jeg. Men informationen på nettet er super misvisende, fordi de fleste steder står der at efter 5 kg, skal barnet have mellem 100-120ml pr kilo i døgnet.
Og andre steder 1/6 del af vægten. Er det normalt de i nogle uger spiser mindre og i andre mere? Fordi han har altid spist godt.
Vi er bare bange for han stadig er sulten, men føler sig presset. Men så ville han vel være utilfreds, og det er ikke tilfældet, ikke mere end det 4 måneders spring ellers ligger op til... :-D
Fx, kan han pludselig ikke lide at komme i bad længere - det har han ALTID elsket, så hvad gør vi lige her? Er det også en fase?
Bedste hilsner
M