Svar: Spiser en del mindre MME end han plejer
26. januar 2021
Alder:
4 mdr.
Kære M
Tak for dit brev og alle dine tanker og spørgsmål - som jeg vil forsøge at komme omkring på bedste vis :)
Med hensyn til mælkebehov, så viser undersøgelser, at børn der ammes i den første levemåned spiser ca. 170 ml/kg, hvilket svarer til ca. 1/6 af barnets vægt. Og derfor er det denne mængde, som anbefales til børn, der får modermælkserstatning.
Det anbefales derudover, at man i løbet af de første 6 måneder gradvist nedsætter barnets indtag, så hvor barnet den første måned får ca. 170 ml/pr kg, så vil barnet efter 6 måneders alderen skulle have ca 110 ml/kg, hvilket svarer til 1/9 af barnets vægt. Hvis man gør det meget firkantet, så kan man sige:
2 mdr: 160 ml/kg
3 mdr: 150 ml/kg
4 mdr: 140 ml/kg
5 mdr. 130 ml/kg
6 mdr: 120-110 ml/kg
Det er som sagt meget firkantet, og det er meget vigtigt at give barnet mulighed for at flekse sit behov. Jeres dreng skal have lov til at spise det, som han viser behov for, og det er helt okay, at hans behov varierer, så han nogle dage spiser f.eks. 800 ml og dagen efter måske spiser 1100. Så længe han trives, vokser og udvikler sig som han skal - og du kan se, at han har fine tunge tissebleer og maven fungerer, så er alt, som det skal være, også selvom hans indtag af mælk varierer. Som du selv skriver, så ved man jo ikke, hvor meget barnet egentlig får, når man ammer - og kvinder som malker ud og giver deres mælk på flaske beretter jævnligt, at deres mælkeproduktion faktisk kan variere en del fra dag til dag, det lægger man bare ikke mærke til på samme måde, når man lægger til brystet. Så ro på her.
Tommelfingerreglen er også, at han skal fordoble sin fødselsvægt indenfor de første 5-6 måneder og tredoble sin vægt inden for 12 måneder. Jeg ved, at jeres dreng vejede 3990 ved fødslen, og at han vejede 7500 gram for 15 dage siden. Han er altså tæt på allerede at have fordoblet sin vægt før han blev 4 måneder og har måske gjort det nu, så det lyder som om, at han får, hvad han har behov for og trives rigtig godt :)
Prøv ikke at presse ham unødigt, da han så kan begynde at afvise flasken helt og begynde at forbinde det at spise med noget, som ikke er hyggeligt og rart. Forsøg i stedet at holde fast i, at han spiser hver 3-4 time. Han bør stadig spise 6 gange i døgnet, så der bør som udgangspunkt ikke gå mere end 4 timer imellem hans flasker - og når det så er sagt, så må han faktisk gerne sove 5-6 timer, hvis han kan, men i givet fald om natten. Med den alder han har nu, vil det være helt okay, hvis I kan få en lidt længere nattesøvn. Det betyder dog, at du skal holde ham lidt til ilden om dagen, så han stadig får sine 6 flasker i døgnet.
I takt med, at han begynder med skemad, så vil der naturligt komme lidt mere rytme og på sigt vil det være rigtig godt, hvis han kan få en rytme, hvor han tilbydes skemad og vand af kop, når han vågner og så få flaske, før han skal sove. Så tiden vil hjælpe jer lidt her:)
Du bør ikke starte med skemad, før han tydeligt er parat. Han skal være mindst 17 uger før du starter op og du bør begynde senest når han er 6 måneder. Han skal være både fysiologisk parat og mentalt parat.
Fysiologisk parat betyder, at hans mave er i stand til at nedbryde den fastere føde, afføringen skal være blød og maven skal fungere godt med prutter og tarmlyde. Han vil ofte også begynde at savle mere, hvilket er tegn på at der sker nogle enzymændringer, som gør, at han kan nedbryde den fastere føde. Og så skal han kunne holde sit hoved selv og dreje hovedet bevidst efter maden, ligesom han skal åbne munden bevidst for skeen og bruge sine læber til at tage maden af skeen med - læg mærke til det, når du giver ham d-dråber.
Mental parathed handler om, at han skal være interesseret i mad, så når du f.eks. sidder med ham på skødet, og du spiser din mad, så skal han følge din mad med øjnene, han vil prøve at række ud efter din mad, han smasker måske og vil med sit kropssprog vise dig, at han synes det er spændende.
Et tegn vil ofte også være, at mælken ikke længere mætter ham. Måske vil han begynde at efterspørge hyppigere eller større flasker, måske vil han vågne og søge ekstra mælk om natten. I første omgang er det ofte en god idé at give ham lidt ekstra mælk, og når det så ikke rigtig ser ud til at have effekt, så kan du starte med lidt smagsprøver på lidt grød eller mos.
Jeg anbefaler, at du starter med lidt grød til frokost. Du kan købe grød eller lave det selv og det kan være en god idé at begynde med f.eks, majsgrød eller risgrød, hirsegrød eller boghvedegrød. Majs- og risgrød laves af mel og giver derfor en cremet konsistens. Hirse og boghvede laves af flager, og giver derfor en mere fnugget konsistens. Han må ikke få risgrød dagligt, men kan godt få det en gang imellem.
I begyndelsen giver du ham smagsprøver og stille og roligt øger du så mængden til ½ dl. Han skal stadig have mælk, som han plejer at få. Når han begynder at kunne spise ½-¾ dl. grød, maven følger godt med og det fungerer, så kan du begynde at introducere lidt grøntsagsmos om aftenen, så han på den måde får skemad to gange dagligt og både får grød og mos. Det er bedre, at du giver ham ½-¾ dl. to gange dagligt end 1-1.5 dl. en gang dagligt. Det giver bedre plads til mælken i maven og også større variation.
Det er rigtig fint, at du har købt Allomin og vil forsøge med dette i stedet. modermælkserstatning smager forskelligt og når hans indtag af mælk er nedsat, så kan det godt skyldes, at han er ved at køre lidt træt i smagen. Derfor er det rigtig fint, at du forsøger med et andet produkt :)
Du skal også sikre dig, at hans mave fungerer. Hvis han har forstoppelse eller tendens til hård mave, så kan det "stoppe systemet" og nedsætte appetitten. Der er simpelthen ikke plads til mere mælk i maven. Så kan man opleve, at han søger og virker sulten, men afviser når du giver ham mælk, fordi han føler sig proppet.. derfor er det vigtigt, at holde hans mave igang, og han skal helst have afføring en gang i døgnet.
Du skal også være opmærksom på hans flaskesutter. Det nedsatte indtag kan også skyldes, at han har behov for nogle sutter nu, som giver ham et lidt hurtigere flow, når han spiser... Vær også opmærksom på at der faktisk godt kan være forskel på flaskesutterne, selvom de er fra samme producent og hedder det samme, så løber de ikke altid ens, og det kan naturligt også irritere ham og gøre ham lidt træt af flasken... Tjek derfor flowet ved at vende flasken på hovedet og se hvordan mælken løber/drypper.
Du har naturligvis også ret i, at han kan være afvisende overfor flasken ligesom han pludselig kan reagere på bad, fordi der udviklingsmæssigt sker rigtig meget lige nu. Han kan om dagen godt have svært ved at koncentere sig om at spise, fordi det er mere spændende at pludre og følge med i, hvad I laver, hvor I er og hvad der sker omkring jer. Han har en alder nu, hvor han kan se længere og er meget mere bevidst og du vil måske opleve, at han tager fat i flasken, sutter, slipper og smiler til dig, tager fat og sutter igen, slipper og pludrer med dig, tager fat og sutter, slipper og kikker efter far, som kommer ind i stuen.
I de perioder, hvor børn udvikler sig rigtig meget både motorisk og mentalt, kan de godt pludselig reagere anderledes og f.eks. pludselig blive kede af bad. Prøv at tage det roligt, sørg for at der er varmt i rummet, læg hans håndklæde og tøj på radiatoren så det er lunt, når han får det om sig efter badet. Prøv at undgå hårvask samtidig med at han får vasket kroppen. Læg en vaskeklud på hans brystkasse, når han er i vandet, det kan også gøre ham lidt mere tryg. Sørg for at vandtemperaturen er passende og rar. Hvis I har et større badekar, hvor mor og/eller far kan være, så bad sammen med ham og giv ham masser af nærhed og tæt kontakt på denne måde, og se om I så ikke kan gøre ham tryg ved vandet og badet igen :)
Jeg håber, at du/I kan bruge disse tanker lidt videre, og at det også giver lidt ro med på vejen :)
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske