Brev:
Mad, mælk og søvn - 4 mdr.
26. januar 2021
Alder:
4 mdr.
Mad, mælk og søvn - 4 mdr.
Kære Helen.
Tak for en god brevkasse, og nogle gode bøger (søvn og mad)!
Mit barn på 4 måneder ammes og suppleres med mme på flaske, siden hun var 1 uge gammel, det har ikke været muligt at trappe ud af mme, da jeg ikke har mælk nok. Hun tager dog meget på, har en stejl vægtkurve, fødselsvægt knap 4 kg, nu 8 kg.
Jeg har svært ved at vurdere, hvornår hun er mæt, da hun altid spiser hele flasken, når hun tilbydes den, ligegyldigt hvor meget der er i.
Vores dagsplan for mad og søvn ser nogenlunde således ud:
6.30/7: ammes sovende
7/7.30: vækkes
8: flaske 100 ml
9: ammes
9/9.30-11.30/12: formiddagslur
12: ammes
14: flaske 100 ml
14.30: ammes
15-17: eftermiddagslur
17: ammes
18: flaske 100 ml
19: ammes og får en lille powernap ved brystet ca. 30 min.
20.30: flaske 100 ml
21.30: ammes i søvn
00/01: ammes sovende
04: ammes sovende
Jeg har prøvet at skrue ned for mme fra 500 ml til 300 ml, og det gik godt de første dage, men i nat vågnede hun kl. 23, og kunne ikke mættes af brystet, hvorfor jeg måtte give hende flaske. Det vågnede hun dog helt af, og var lysvågen to timer, inden hun kunne sove igen.
Har du nogle gode råd til, hvordan jeg vurderer hendes behov for mme, så jeg ikke overfodrer hende?
Har du et tip til, om man kan give flaske om natten, så hun sover videre? Hun kan nemt ammes sovende om natten, men hun vågner altid, når jeg giver flaske. Derfor vil jeg helst give flaskemaden om dagen, og nøjes med at amme om natten, men det øger risikoen for at overfodre hende, da jeg tænker at hun skal være godt mæt til natten.
En anden lille ting er, at jeg vækker hende om morgenen, fordi jeg gerne vil have, at hun skal kunne sove om aftenen, jeg har også prøvet at rykke sengetiden frem til kl. 20.30/21, men så sover hun 1-2 timer, og er lysvågen et par timer, inden hun kan sove igen. Men er det en dårlig idé at vække hende hver morgen? Hun får jo nok søvn sammenlagt hele døgnet.
På forhånd tak for svar!
Med venlig hilsen
Førstegangsmoderen