Svar: Mad, mælk og søvn - 4 mdr.
26. januar 2021
Alder:
4 mdr.
Kære førstegangsmor
Tak for dit brev og velkommen til :) Dejligt at høre, at du har fulgt med på sidelinjen og også har købt min bog om børn og mad - jeg vil naturligvis gerne dele lidt tanker med dig.
Der er ingen tvivl om, at din datter får masser af mælk. Hun har i en alder af blot 4 måneder fordoblet sin fødselsvægt, så hun nu vejer 8 kg (måske mere) og når jeg ser din dagsplan og dagsrytme, så fremgår det, at hun ammes 9 gange i døgnet og drikker flaske 4 gange i døgnet. Det er rigtig meget, og selvom hun drikker 400 ml mme i døgnet, så får hun helst sikkert også rigtig meget mælk hos dig...
I løbet af den næste måned eller to skal hun igang med skemad, og det vil her være rigtig godt, hvis du kan få skabt en rytme, hvor hun tilbydes skemad, når hun vågner sammen med vand af kop og så tilbydes bryst eller flaske, før hun skal sove. Det betyder, at en del af de amninger eller flasker, som hun får nu vil skulle erstattes af grød og mos. Det vil dog tage lidt tid, da hun starter med smageprøver og gradvist øges i mængde, først et måltid dagligt (frokost), så to måltider (frokost og aften), og i 6 måneders alderen kommer så morgengrøden til, ligesom mellemmåltider introduceres.
Det betyder igen, at du skal beslutte dig for, hvordan du vil gøre i forhold til amning og flaske. Du er nødt til at skære betydeligt ned for hendes indtag og jeg tænker faktisk, at du nok er nødt til at gøre det allerede nu.
Jeg forstår godt, at du gerne vil bibeholde amning om natten, og det må du også meget gerne. Det kan være praktisk at lægge hende til brystet der og samtidig oplever du, at hun er lettere at få til at sove, når du ammer hende. Når du giver flaske, så vågner hun ofte op - måske fordi hun får mere mælk via flasken end via brystet, og derfor bliver lidt mere aktiv af dette...
Lige nu får hun mælk, både når hun vågner og før hun skal sove. Og nogle gange faktisk et ekstra mælkemåltid derudover. I følge din dagsplan, så går der ofte ikke mere end 1 time imellem, at hun tilbydes mælk, og hun burde fint kunne klare sig 3 timer med den alder hun har.
Hvis hun vejer 8 kg nu, hvor hun er 4 måneder, så vil hendes udregnede mælkebehov være ca. 1120 ml. Dette skal fordeles på mellem 6-8 måltider i alt og det betyder, at hun skal have mellem 140-190 ml hver gang.
Mit forslag til en dagsrytme, lavet ud fra dine angivne tider, ser således ud:
Tidlig morgen 6.30/7: Ammes og sover videre
Morgen 7-7.30 - vækkes og dagen begynder stille og roligt
Formiddag 9: Ammes eller flaske og puttes til formiddagslur
Vågner af formiddagslur ca. kl 12: Hvis hun sover en lang lur på 2-3 timer, så er hun naturligt sulten og tørstig, når hun vågner og lige nu vil det derfor være rigtig fint, at du tilbyder hende bryst eller flaske på dette tidspunkt.
(Frokost 13: Her tilbydes lidt smagsprøver på lidt grød, og vand af kop, når hun begynder at blive parat til dette. Det kan godt være om en måned, det behøver ikke være lige nu. Men det er for, at du har lidt idé om, hvor mælken erstattes).
Ammes eller flaske og puttes til middagslur ca. 14.30-15
Sen eftermiddag 17: Ammes, når hun vågner af sin middagslur som nu, da hun sover en fin lang lur her...
(Aften 18: Her tilbydes lidt smagsprøver på lidt grøntsagsmos. Dette måltid introducere først, når grøden til frokost fungerer og altså ikke endnu. Men igen for at give dig lidt idé om rytmen og hvilke mælkemåltider der erstattes af skemad).
Ammes eller flaske og puttes til natten ca. kl 20...
Sen aften 23-24: Ammes eller tilbydes drømmeflaske
Midt nat 03: Ammes og sover videre
Som du kan se, så er der i min dagsplan plads til 8 amninger eller flasker. Det vil være med til at sikre din datters behov for mælk og væske. MEN, mælkemåltiderne hænger sammen, så hun får enten bryst eller flaske, eller hvis hun starter med brystet, så supplerer du med flasken med det samme.
Du skal derfor øve dig i at komme lidt væk fra den "slatspisen", som I er kommet ind i, hvor hun får alt for mange tåre mælk fra enten bryst eller flaske og der aldrig rigtig er nogen pause imellem hendes måltider. Det kan måske hjælpe dig at tænke på, at hendes mave også skal have lidt ro, og at hun har en alder nu, hvor hun i løbet af 1-2 måneder, stille og roligt skal igang med mere rigtig mad - grød og mos - og naturligt også skal have plads til og lyst til det i maven.
Du skal også øve dig i ikke at lægge hende til brystet, hver gang hun klynker og virker pylret, men i stedet forsøge at aflede hende, hjælpe hende med at lege, bruge sig selv motorisk, tumle med hende, synge for hende osv. Så hun også vænnes til, at hun ikke behøver brystet i munden så hyppigt. Og at andet end bryst kan trøste og få hende videre.
Du skal medtænke, at hendes søgning efter brystet ikke nødvendigvis handler om behov for mælk, en også kan være et suttebehov, som hun stiller hos dig. Måske vil hun derfor have glæde af en sut. Du kan forsøge med en sut, der ligner den flaskesut, som hun kender og er glad for. Den vil også kunne bruges til afledning, trøst og ro. Og så skal hun naturligvis stadig tilbydes mælk før hver putning - men som sagt enten bryst eller flaske eller amning og et hurtigt supplement. Hun skal drikke en større mængde af gangen og vænnes fra at slatdrikke både hos dig og af flasken, for det vil ikke kunne fungere for nogen af jer på sigt, og det er simpelthen for hårdt, at du skal give hende mælk så mange gange i døgnet.
Med hensyn til at vække hende om morgenen, så anbefaler jeg normalt ikke, at man vækker børn om morgenen før 6 måneders alderen. Det lyder dog som om, at det fungerer godt hos jer, og lillepigen lyder til at vågne stille og roligt op, og det er godt. Hun har på det tidspunkt også sovet en fin lur og hendes opvågningstidspunkt passer fint med, at hun i 6 måneders alderen kan begynde med lidt morgengrød kl 7.30.. Så det kan godt forsvares, at du vækker hende og sikrer, at dagen ikke starter alt for sent for jer og at hele dagen derfor skrider...
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske