Brev:
Hyppige natteamninger
27. januar 2021
Alder:
6 mdr.
Hyppige natteamninger
Kære Helen
Vi har en dejlig søn på 6 måneder, som er glad og i trivsel og udvikler sig som han skal. Han er det man kalder et "nemt" barn, og har ikke givet os de store udfordringer, foruden den nuværende nattesøvn, hvilket er grunden til at jeg nu skriver til dig.
Udfordring:
V har de sidste par måneder vågnet hver anden time, og vil ikke sove igen før han kommer til brystet. På det seneste er det blevet mere og mere på klokkeslettet, og vi må nok indse at det er blevet en dårlig vane og ikke går over af sig selv.
Jeg har forsøgt at berolige ham på anden vis, men det resulterer kun i, at han bliver mere og mere arrig, og det har også være mit indtryk at han rent faktisk er sulten, da han spiser godt hver gang han kommer til brystet. Han tisser 1-2 bleer ud i løbet af natten, hvilket jeg tænker også vidner om at får en del mælk i sig. Vi havde håbet at han ville komme til at sove bedre efter at være startet på skemad. Dog har vi ikke set nogen ændring, hverken værre eller bedre, i forbindelse med opstart af grød/mos. Nu er jeg ved at være nået min maksgrense for søvnløshed, og jeg kan mærke at der skal ske noget inden, at det begynder at blive uforsvarligt. Du får lige noget baggrundsinformation.
Søvn og amning i løbet af dagen (en typisk dag):
Kl 7/8: Vågner
Kl 8.30: Ammes
Kl 9/9.30: Formiddagslur
Kl 10.30/11: Grød (spiser omkring 0,5dl). Ammes.
Kl 12.30/13: Ammes og middagslur
Kl 13.45: Ammes inden vi skal hente storebror i vuggestuen.
Kl 15.30/16: Ammes og sover eftermiddagslur
Kl 18: Spiser mos (ca 0,5dl). Ammes.
Kl 19.30/20: Ammes og puttes til natten.
Han tager altså tre lure, hvoraf 1-2 af dem typisk er af 1,5t-2,5t varighed, mens de(n) resterende er omkring 35min.
Det er svingende hvor meget mælk han får i sig under dagamningerne, og jeg har indtryk af at han får store dele af næringen i sig om natten (måske 50/50). Jeg har fast "ammestation" i et relativt mørkt værelse og gør mig umage med at begrænse distraktioner under amningen, evt også dele den op med et bleskift imellem.
Aftenputning:
Jeg ammer ham i stuen, hvor han næsten falder i søvn, hvorefter min mand eller jeg putter ham i bedsiden inde i vores soveværelse. Vi er meget opmærksomme på at han skal falde i søvn i sin egen seng og ikke ved mit bryst. Vi ligger ved siden af ham og holder hans hænder/krop, og han er rimelig nem at få til at falde i søvn på denne måde. Vågner igen to timer senere, hvorefter "natteshowet" starter. Vi skifter lige om lidt til en større tremmeseng, som kommer til at stå separat fra vores seng. Han er ved at vokse ud af den lille bedside babyseng.
Skemad og mave:
Han har responderet fint på skemad og spiser en lille portion til frokost og aften. Han ser ikke ud til at have reageret med mavegener, og uroen om natten er ikke ændret efter at skemaden blev indført. Vi havde først en uge med grød til frokost. Da dette gik fint, indførte vi også aftensmos.
Storebror:
Vs storebror er 2år og 3mnd og sover pt i et værelse, der støder op til vores værelse, uden dør imellem. Indenfor den næste måned får vi blendet døren, så de to værelser bliver adskildt. Grunden til at jeg fortæller dig dette er fordi vi har været lidt tilbageholdende med at lade lillebror skrige for meget om natten, af hensyn til storebror. Når de to værelser bliver separate har vi en plan om at gå i gang med at øve at V skal lære at falde i søvn selv, i sin egen seng.
Vi har en tanke om at sende storebror en enkelt nat væk til farfar, mens vi "ammeafvænder" lillebror. Han har dog ikke prøvet at være flere nætter end en enkelt væk, så det bliver nok kun til en enkelt nat.
Trøst:
V lader sig typisk ikke trøste med at ages på kinden, blive sunget for, blive nusset eller lignende, hvorfor jeg er skeptisk til at vi skal kunne berolige ham på anden vis end blot at "være der". Det skal dog siges at vi har meget lidt "træning" i at trøste ham, da han har været så nem. Og måske har vi været lidt hurtige til at lægge ham til brystet, da hensynet til storebror ofte er kommet først.
Så til spørgsmålene:
- Hvordan går vi helt lavpraktisk til verks når vi skal lære V at sove længere stræk i løbet af natten?
Skal vi køre en "kold tyrker" og fjerne alle overflødige amninger, eller tager vi en ad gangen?
- Hvad er den bedste rollefordeling i projektet, mellem min mand og mig? V lader sig bedst trøste af mig, men jeg er selvfølgelig også den, der dufter af mælk.
- Hvor længe er det forsvarligt at lade ham skrige, før vi "giver op" og lægger ham til brystet? Jeg er med på at han selvfølgelig ikke blot skal ligge og skrige sig selv i søvn, men er der nogen maks for hvor længe han kan tåle at vi holder fast uden at give ham bryst?
- Hvor lang tid kan vi regne med at sådan en "afvænding" tager?
- Er der øvrige faktorer du studser over, når du ser min beskrivelse af dagen og forholdene?
Jeg er meget interesseret i lavpraktisk råd til hvordan vi griber situationen an.
Mange hilsner, M.