Svar: Hyppige natteamninger
27. januar 2021
Alder:
6 mdr.
Kære M.
Tak for dit brev og velkommen til :) Og tak for den fine beskrivelse af jeres hverdag og alle dine tanker. Jeg vil meget gerne komme med lidt forskellige tanker og råd :)
Det første, som slår mig, når jeg læser dit brev er, at jeres dreng skal have mere mad. Det er en forudsætning for at kunne sove igennem uden brystet om natten, at han spiser og drikker tilstrækkeligt hele dagen igennem.
Det er naturligvis en balance, hvor han skal sikres både skemad nok og også mælk nok, derfor er det vigtigt, at I ikke pludselig giver ham så store portioner, at han efterfølgende afviser brystet eller ikke drikker nok fra dig - for så skal væskebehovet naturligt stadig dækkes om natten. Men han skal han nok til at blive mæt nok og det betyder både lidt større mængder og også hyppigere måltider nu, hvor han er blevet 6 måneder.
Mit forslag til en dagsplan, lavet ud fra dine angivne tider, ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre
Morgen 7.30-8: Tilbydes lidt havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: Frisk blød frugt i hånden og lidt frugtmos, vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur ca. 9.30
Frokost 11-11.30: Øllebrød eller grøntsagsmos, og der begyndes med kød eller fisk i grøntsagsmosen. Suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gnave på selv. Vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca. kl. 12.30-13
Eftermiddag 15: Tilbydes lidt frugtmos, frisk blød frugt i hånden og vand af kop.
Ammes og puttes til dagens 3. lur, som ofte er en powernap
Aften 18: Grøntsagsmos og der begyndes med kød og fisk i mosen, suppleres også her med ristede rugbrødsbjælker, agurk og lignende i hånden at gumle på selv. Vand af kop.
Ammes og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt og begynder så at kunne sove igennem til næste morgen tidlig, hvor han ammes igen.
At sove igennem betyder, at han kan sove 5-6 timer uden mælk f.eks. fra kl 23.30 til 05. Det vil være et realistisk mål, hvis han i øvrigt følger ovenstående dagsplan og tilbuddet om skemad, vand og mælk.
I takt med at han fyldes mere op om dagen, så skulle du gerne begynde at kunne fornemme, at behovet for brystet om natten bliver mindre. Måske vil han har sig selv begynde at sove igennem, måske har han brug for lidt hjælp undervejs.
Når han om natten vågner og søger efter brystet, så prøv om du i første omgang kan hjælpe ham videre i søvnen med beroligende hænder, stillingskift osv. så han stadig kan mærke, at du er der, men så han ikke per automatik får brystet i munden. Hvis du fornemmer, at kun brystet kan hjælpe, så må du give ham brystet, men det er vigtigt, at du så forsøger at afkorte amningen mere og mere, så han ikke fyldes med mælk, men kun trøstes.
Det betyder at du giver ham brystet, men stille og roligt trækker du brystet til dig. Forsøger igen og igen at lirke brystvorten ud af munden på ham, så han får mindre og mindre mælk. I starten vil han søge brystet igen og så giver du ham det, lader ham die lidt, og når der så er ro på ham, så lirker du igen brystet ud af munden på ham. Du skal sandsynligvis gøre det flere gange til at begynde med, men stille og roligt lærer han at falde i søvn, uden at han har dit bryst i munden.
Samtidig med at du lirker brystet ud af munden på ham, så skal du stadig have ham ved siden af dig. Du ligger ned og ammer, og han får på den måde masser af nærhed, du kan kærtegne ham, holde ham i hånden, lægge hånden på hans hofte og vugge ham lidt imens han ligger ved siden af dig, så han hele tiden mærker at du er der, men så det er brystet, der fjernes mere og mere igen og igen. Og stille og roligt vil du så kunne berolige ham netop med dine hænder og kærtegn og uden at han behøver brystet.
Det vil være rigtig godt, hvis I kan bibeholde hans bedside crib til at øve dette, fordi det er lettere på den måde at lære ham at sove adskilt fra mor og bryst, men samtidig kunne berolige ham med dine hænder, kærtegn osv. Og når han kan falde i søvn i egen seng på denne måde, så kan I øve at putte ham i tremmesengen.
Det er også vigtigt, at I holder fast i rytmen med at han ikke skal falde i søvn med brystet i munden - heller ikke om dagen. Når du ammer ham i dagtimerne, er det meget vigtigt, at du putter ham fra dig, før han sover, så han også der registrerer, at han puttes i sin seng eller barnevogn og om dagen på den måde også lærer at bryst og søvn er adskilt.
Som det fremgår af dagsplanen, så ligger der mange måltider hele dagen igennem og planen er generelt lavet sådan, at han tilbydes skemad og vand af kop, når han vågner, og brystet før han skal sove. Der går ofte 1-1.5, nogle gange 2 timer imellem, at han tilbydes det ene og det andet, og det giver godt plads i maven til begge dele.
Jeg vil anbefale, at I starter med at indføre mere mad hele dagen igennem, for at sikre, at V ikke vågner og søger brystet om natten, fordi han reelt har behov for mere mad/væske. Jeg vil anbefale, at I ser hvor meget dette ændrer hos jer og samtidig naturligt holder igen med amningen om natten. Det er vigtigt, at du holder lidt igen med mælken for også at give plads til mere rigtig mad i maven om dagen.
Alt efter hvordan han reagerer, så må I vurdere, hvad næste skridt så skal være. Det kan godt være, at mor kan klare det uden fars hjælp, det kan også være, at det vil være godt, hvis far tager over nogle nætter. Det vil sige, at efter amning kl 23-24, så sover mor et andet sted og far tager sig af V. indtil klokken er 05/06 om morgenen. Far kan give masser af nærhed og tæt kontakt, men kan af gode grunde ikke amme, så det er udelukket, og hvis mor sover i et andet rum, så vil V. måske ikke søge brystet helt så meget, eller vil bedre acceptere at det er far, som trøster og beroliger.
Man siger normalt, at det tager tre nætter, så vil far kunne fornemme en forskel. Ikke at V. har vænnet sig til ikke at skule have brystet mere efter tre dage, men far vil kunne mærke, at han bedre kan trøste, og at grådperioderne bliver kortere, mindre.
I første omgang tænker jeg dog, at mor godt kan klare det. Du skal naturligvis sørge for at sove med en t-shirt på, så der ikke er fri adgang til mælkebaren :) Og nej, det er ikke meningen, at jeres dreng skal skrige eller græde utrøsteligt, ligesom han ikke skal ligge alene og være ked af det - så tager far over :)
Håber I kan bruge dette lidt videre, og jeg vil også anbefale jer meget to af mine bøger "Helens bog om Børn & Søvn", hvor I kan læse f.eks. om "væk fra brystet om natten" og "Helens bog om Børn & Mad", hvor I kan finde dagsplaner, opskrifter, og guides igennem måned for måned fra nu og til jeres dreng er 18 måneder gammel. Vær opmærksom på at få fat i nyeste udgave 3. udg. 2 opl. 2019 :)
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske