Svar: Søvn baby 6 mdr.
27. januar 2021
Alder:
6 mdr.
Kære Ditte
Tak for dit brev :) Det er rigtig godt du skriver, for der er flere ting, som kan spille ind hos jer, og jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig.
Det er for det første vigtigt, at du er opmærksom på dagsrytmen. Hele dagens rytme spiller ind på nattens forløb, og det er vigtigt, at der er balance mellem, hvornår og hvor meget din datter sover om dagen og hvor meget hun sover om natten. Det lyder dog rigtig fint med 1 time om formiddagen og 2 timers middagslur - den 3. lur må du umiddelbart gerne springe over nu, da hun ofte ikke virker til at have behov for den.
Det er også vigtigt, at du ved, at det er helt normalt, at have 10 opvågninger eller mere om natten. Det har vi alle sammen - vi drejer os om på siden, sparker dynen af, vender os om på den anden side, retter på hovedpuden, trække dynen op, putter os ind til ham eller hende der ligger ved siden af, står måske op for at tisse. Det er derfor helt normalt, at din datter vågner op om natten, og at du kan opleve hende meget urolig, men hun skal meget gerne finde ind i søvnen igen. Og det er naturligvis ikke meningen, at du skal sidde hos hende i 1.5-2 timer hver nat med hånden på hendes skulder og lænd.
Sover I sammen, altså i samme rum? Hvis I gør det, så er det måske en idé at flytte hende til eget værelse, hvis der er mulighed for det. Det kan gøre, at I ikke forstyrrer hinanden så meget, så du ikke bliver vækket så let af hendes lyde. Du skriver, at du også har forsøgt med tyngdeposen, og hvis du har en sådan, kan du sagtens prøve den - som alternativ til dine beroligende hænder. Men måske bliver hun irriteret over den, fordi den forhindrer hende i at trille omkring og skifte stilling under søvnen...
Så skal du også være opmærksom på hendes indtag af mad og mælk hele dagen igennem. Det er vigtigt, at hun spiser og drikker tilstrækkeligt, ellers kan hendes opvågninger og længere vågenperiode om natten godt være et tegn på, at hun skal have mere mad. Og nu hvor hun er blevet 6 måneder, må hun meget gerne få 3 hovedmåltider og to mellemmåltider, ligesom det vil være super godt med 5-6 flasker i døgnet.
Jeg forstår godt, at du har forsøgt med mere mælk i flasken til natten og også har forsøgt med grød om aftenen, for at se om det kan hjælpe - men ofte vil det give ekstra urolig søvn, fordi hendes mave arbejder på højtryk for at nedbryde den fastere føde. Det er derfor vigtigt ,at du stedet arbejder på at skabe ekstra mæthed hele dagen igennem og på den måde sikre, at hun ikke vågner om natten, fordi hun reelt er sulten eller tørstig. Samtidig skal du finde balancen mellem skemad og mælk, så hun ikke spiser så store portioner, at hun ikke drikker nok - og derfor har brug for flaske midt nat.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske og sover lidt videre.
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: Tilbydes lidt frugtmos og frisk blød frugt i hånden at gumle på selv. Vand af kop.
Flaske og puttes til formiddagslur, må her gerne sove en time som nu
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos og der begyndes med kød eller fisk i mosen, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden. Vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur - måske omkring kl. 13.30 - og må gerne sove 2 timer her, hvis hun kan...
Eftermiddag 16: Tilbydes igen lidt frugtmos og frisk blød frugt i hånden at gumle på selv, vand af kop. Kan evt. tilbydes en lille flaske her, hvis hun har behov.
Powernappen springes over
Aften 18: Grøntsagsmos og også her begyndes med lidt kød eller fisk i mosen, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden. Vand af kop.
Flaske og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Drømmeflaske. Begynder derefter at kunne sove uden mælk til næste morgen tidlig, hvor der tilbydes flaske igen.
Jeg vil anbefale dig, at du forsøger at følge en dagsrytme, som ligner ovenstående, da dagsrytmen som sagt spiller ind på nattens forløb. Jeg vil også anbefalet dig, at du vækker din datter om morgenen, hvis hun ikke vågner af sig selv, så hun er parat til at spise morgengrød omkring kl 07.30 - også selvom hun har været vågen om natten og du tænker, at hun har brug for at sove det længere. Igen fordi rytmen spiller ind og det er bedre, at hun er vågen om morgen end at hun er vågen om natten ;) Og du skal derfor hjælpe hende til en rytme, en virkning af hendes cirkadiske ur, som gør at hun begynder at kunne sove sammenhængende om natten. Jeg tænker også, at ovenstående dagsrytme vil hjælpe hende til at kunne sove bedre og mere sammenhængende om dagen.
Derudover så skal du være opmærksom på, at hun ikke bør falde i søvn med sin flaske i munden. Det er vigtigt, at hun får mælk som en fast del af sit putteritual, men det er samtidig vigtigt, at hun flyttes fra din favn og over i seng eller barnevogn der, hvor hun næsten sover men dog er vågen nok til at registrere, at flasken og mors favn ikke er der. Så hun forbinder sin seng eller barnevogn med stedet, hvor hun skal sove.
Der må meget gerne være en lille natlampe tændt. Det skal være et beroligende lys, som ikke appellerer til vågenhed, men som gør, at hun kan orientere sig og netop ved, at hun ligger i sin seng.
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske