Svar: Søvn cyklus
28. januar 2021
Alder:
6 mdr.
Kære Kristians mor
Tak for dit brev og dine søde ord omkring mine svar og bøger :) Og tusind tak for dine skønne sprogblomster og malende beskrivelse af jeres situation - det er dejligt gennem linjerne at kunne læse, at du trods alt ikke har mistet humor og stadig har lidt overskud i behold, trods de mange timers trav på landevejen ;)
Nogle børn sover korte lure - og det behøver ikke være et problem, hvis barnet trives, udvikler sig i god retning og sammenlagt får sit søvnbehov rigtig godt dækket. Andre børn har brug for hjælp til at sove længere lure for at de kan fungere - og det betyder, at man nogle gange må prioritere ture med barnevognen for på den måde at holde barnet sovende - hvilket du jo har gjort :)
Med den alder din dreng har nu, så behøver han dog ikke sove to meget lange lure, det vil faktisk være helt okay, hvis du forsøger at lade ham styre det lidt selv, så han om formiddagen får lov til at vågne op, når han viser behov for det. og det kan godt være, at han der så ikke sover mere end 45 minutter, men det er okay. Så vil han til gengæld nok kunne sove en lidt længere middagslur, og det må han også gerne - men igen, en middagslur på 2 timer er faktisk også rigtig fint og sover han 3 timer samlet om dagen på denne måde, så er det super. Så vil han om natten sove måske 11-11.5 time og hans søvnbehov vil være dækket super fint ind. Det betyder, at han måske vil sove fra 19.30-20 og stå op kl 07 - og det er super - og lige efter bogen - i hvert fald den du har læst ;)
Det kan også være en god idé at du arbejder på at minimere behovet for at skulle være i bevægelse for at sove. Det gør du ved at trille barnevognen mindre og mindre. I starten skal du måske trille så langt, at du passerer de 40 minutter, hvor han har tendens til at vågne op, men stille og roligt skal du forsøge at putte ham, trille ham og så holde vognen stille. Det er sådan du vænner ham væk fra bevægelsen - trille og holde vognen stille og det er kun, hvis han giver lyd fra sig, at du triller igen, ligger han helt stille uden at sige noget, så holder du vognen stille. På den måde kan du lære ham, at han godt kan ligge og kikke og falde i søvn på denne måde, uden at der behøver være bevægelse, at det er helt okay og fuldstændig trygt.
Derudover, så er det vigtigt, at han ikke falder i søvn med flasken i munden, men at han får sin mælk, slipper flasken, registrerer, at han puttes i sin seng eller barnevogn - og forbinder seng eller barnevogn med stedet, hvor han skal sove. Det er vigtigt, fordi han naturligt vil have mange opvågninger hver nat. Det er helt normalt, at han kan vågne 10 gange eller mere og her vil han fornemme om alt er, som da han faldt i søvn. Hvis det er det, så sover han roligt videre, så kommer han videre i søvnen, men hvis han mærker, at han ligger et andet sted end hvor han faldt i søvn, så vil det være utrygt for ham og så vil han vågne mere og mere op og vil ikke kunne sove videre. Derfor er det vigtigt, at han ikke falder i søvn i din favn, men falder i søvn der, hvor du ønsker, at han skal sove.
Det vil være rigtig godt, at du hen af vejen indføre bestemte putteritualer og giver ham nogle søvnassociationer, som kan hjælpe ham med at komme videre i søvnen, når han vågner. De gode søvnassociationer er f.eks. dine hænder, kærtegn, en putteklud, godnatsang, ligesom han lige nu også kan have behov for hjælp til stillingskift.. de mindre gode søvnassociationer er f.eks. når han falder i søvn med flaske i munden eller skal trilles, vugges eller hoppes med igen og igen for at falde i søvn og for at blive i søvnen.
Det næste halve år bliver han mere og mere bevidst og hans søvnassociationer får mere og mere betydning. Derfor skal du forsøge at hjælpe ham med så lidt aktivitet som muligt og forsøge at indføre nogle rutiner og vaner, som du tænker også vil fungere for dig og ham på sigt. Du kan f.eks. godt hjælpe ham med stillingskift, fordi han naturligt i kraft af at han bliver ældre vil begynde at kunne flytte på sig om natten og selv finde en stilling, som er rar for ham at ligge i. Men at vænne ham til at han f.eks. skal hoppes med på en pilatesbold vil ikke være særlig hensigtsmæssigt på sigt...
Der er perioder i børns udvikling, hvor de sover mere uroligt end i andre perioder, og hvor de derfor har mere behov for mors og fars hjælp. Det gælder f.eks. i 8-10 måneders alderen og igen i 13-15 måneders alderen, hvor der udviklingsmæssigt sker rigtig meget. Derfor kan det være en rigtig god idé at arbejde på nogle søvnassociationer og nye vaner og rutiner i 6-7 måneders alderen og igen i 11-12 måneders alderen. Får man ikke skabt de gode vaner der, så kan det blive sværere, men dog ikke umuligt :)
Lykkes det at indføre gode putteritualer, samtidig med at man naturligt skal anerkende barnets personlighed og den udvikling, som barnet går igennem, får man skruet mængden af mælk gradvist ned i takt med at indtaget af rigtig mad bliver sat op, får man indført en dagsrytme som fungerer godt for både barnet og forældrene og den hverdag, som man gerne vil have, at barnet skal passe ind i osv. Så vil de fleste børn kunne sove selv og uden større problemer, når de er et sted mellem 12-18 måneder. Til den tid vil man også kunne indføre f.eks. puttebamse og godnathistorie :)
Når det er sagt, så vil børn i 6-7 måneders alderen dog ofte kunne sove igennem om natten og at sove igennem betyder, at barnet kan sove 5-6 timer uden mælk. Det vil sige, at man kan give en flaske kl 23.30, og så sover barnet til klokken 05, hvor man giver den tidlige morgenflaske, og så sover den lille igen. Og om dagen må du som sagt gerne arbejde på, at han sover uden at blive holdt sovende fordi I triller og triller og triller og ...:) Han må også om dagen meget gerne begynde at kunne sove sine to lure, uden at du skal ud og hjælpe ham videre igen og igen :)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre :) Og glæder mig til at følge jeres lille familie!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske