Brev:
Dårlig vane - klemmer ører
28. januar 2021
Alder:
14 mdr.
Dårlig vane - klemmer ører
Hej Helen
Vores søn på 14 måneder har en meget dum vane, og det driver mig så småt til vanvid..
For ca 3 måneder siden begyndte han at tage fat i ørene flere gange om dagen. Jeg mistænkte, der var noget galt, men alt så fint ud hos ørelægen. Senere opdagede vi, at det var et tegn på træthed. Så gik han pludselig over til mine ører.. eller hvem end der lige var i nærheden, når han var klar til at sove haha..
På det tidspunkt nulrer han bare øret, hvilket er sødt nok.
Men.. så udviklede det sig til, at han SKULLE gøre det under putning, før han kunne sove. Vi tænkte, hvis det er dèt, der hjælper ham med at slappe af, så må vi finde os i det. Men det blev mere og mere smertefuldt. Han krøllede øret, hev, nev, rev osv.
På det tidspunkt var putte rutinen at ligge sammen med ham i vores seng, mens jeg nussede ham og rykkede ham over i sin egen, når han sov. Så fik jeg simpelthen nok, det var alt for ubehageligt. Jeg begyndte at putte ham godt i dynen med armene i, direkteI hans egen seng, så han ikke kunne røre mine ører. Det har fungeret fint de sidste 2 måneders tid - ingen brok. Sådan blev han puttet hver dag. Men det har ikke stoppet vanen. Han gør det stadig i løbet af dagen på sig selv, hver gang han føler sig træt.
Men de sidste par dage er han pludselig begyndt at gøre oprør og brokker sig helt vildt meget, så snart jeg ruller ham i dynen, som jeg plejer. Han begynder at skrige og ender ud i gråd, hvis ikke han får armene frie. Så det må jeg jo bare gøre.. og så rækker han strakt ud efter mit øre. Han har i et godt stykke tid nu blevet puttet direkte I hans tremmeseng, så du kan forestille dig, hvor ubehageligt det må være for mig at stå lænet ind over med kroppen, (med min 10 ugers gravide mave) så han kan nå mine ører..
Jeg har også prøvet at tage ham op og putte ham i armene, (altså de sidste par dage, det blev slemt), mens jeg holder i hans frie hånd og klemmer den lidt med min hånd, så det evt kan give en vis form for tilfredsstillelse.. det hjælper ikke. Han begynder at skrige og græde ulykkeligt, hvis ikke jeg giver ham adgang til mit øre. Det er her de sidste par dage, det er blevet så slemt. Som sagt hjælper dyne metoden pludselig ikke mere.
Jeg har fået rifter og små sår bag ørene omkring øverste del af øret.. og det hjælper heller ikke at holde hans negle helt korte, det gør stadig utrolig ondt. Jeg har prøvet at give ham forskelligt blødt legetøj, bideringe mm. i hånden, som han evt kan klemme i stedet, men intet er ligeså godt som øret.. Han er fuldstændig stædig. Jeg er løbet tør for idéer. Det skal siges, at han bruger sut, så det er ikke fordi, han ikke har noget til at gøre ham afslappet. Han bliver meget stresset, hvis ikke han får lov og finder først ro, mens han går amok på mine ører!
Er dette noget, du har oplevet være et problem før hos andre?
Har du nogle gode råd eller idéer til, hvad vi ellers kan gøre for at fjerne den forfærdelige vane?
Og kan man overhovedet gøre noget?
For udover at jeg frygter, han tager vanen med sig, til han bliver et større barn - er det bare så hårdt nu, hvor han slet ikke gider blive rullet i dynen længere og kræver at få adgang til mine ører.. jeg har ikke mere overskud tilbage, kan jeg mærke.
Jeg håber virkelig, du har et enkelt godt råd, vi kan forsøge os frem med!
Venlig hilsen
Ms mor