Brev:
Kost, søvn, vuggestue 8 mdr.
2. september 2005
Alder:
8 mdr.
Kost, søvn, vuggestue 8 mdr.
Kære Helen
Langt hjemme fra Danmark.... Skriver til dig for at få lidt opmuntrende ord...
Min datter på 8 mdr. er lige startet i vuggestue, 3. dag. Jeg synes, vi har fået en rigtig god start, selvom hun måtte knibe nogle tårer. Pædagogerne er rigtig søde, så det er med fuld tillid, at jeg kan starte på arbejde igen.
Dog er der visse problemer ang. søvn & mad, som startede allerede inden vuggestuestart. Jeg vil gerne høre dig om du har nogle gode råd og måske kan bekræftige mig i, at det bare er en overgangsperiode - og at "sådan er gennemsnits-babyer i den alder"..... hmmm
Min datter har spist rigtig fint og store portioner, men har de sidste par uger ikke villet have mere end ca. to - tre mundfulde ved hvert måltid og mellemmåltid. Hun elsker frugt, som hun selv kan sidde og spise, men det kan hun jo ikke leve af! Hernede giver man ikke så mange mellemmåltider som i DK, og børnene får moset mad. Min datter er en rigtig pilfinger, og vil gerne lege med en masse mad og ting ved bordet (men kan nok ikke koncentrere sig om det at spise). Giver jeg hende brød i hånden, spiser hun løs af den og bliver stik tosset når jeg prøver at putte en skefuld mos i munden på hende. Så det ender ofte med en gang fængselmad - brød og vand.... - og så flasken.
Rytmen er lidt ude af kurs efter en måneds ferie, og barnevognen er stadig favorit stedet at sove. Undtagen om aftenen, hvor hun er rimelig nem at lægge i seng. Over i vuggestuen var der skrig og skrål til middagstid, da hun ikke ville sove indendørs (børnene skal sove indendørs). Pædagogen lagde hende i seng - og jeg er overbevist om, at hun ville have skreget lige så meget, hvis det havde været mig!
Nu er jeg lidt i tvivl om, hvordan et dagsprogram for min lille datter kan se ud på nuværende tidspunkt. Samt jeg er stadig i tvivl om, hvor meget mælk og hvor mange lure. (Ofte har jeg forsøgt at putte hende, hvor det viste sig, at hun slet ikke var træt)
Således forsøger vi at gøre nu:
kl. 7 Flaske 240 ml
Bliver afleveret i vuggestuen kl. 8.30
kl. 11 Middagsmad: Moset mad, brød & ost, vand i kop. Efterfølgende flaske ca. 100 ml Middagslur kl. 15 Eftermiddagshygge m yoghurt & frugtmos, ev. en lille bolle Bliver hentet ved 15-tiden Middagslur kl. 19 Aftensmad Kl. 20 Flaske 240 ml
Aldrig problemer om natten.
Jeg i tvivl om flasken v middagstid skal slettes og gives om eftermiddagen i stedet for. Hun ved vel, at frokost bliver fulgt af en flaske og kan så blive mæt på den måde. Vuggestuen er meget lydhøre over for vores ønsker omkring mad, men børnene får ikke lov til at sidde og gnaske af små stykke frugt og brød - rugbrødsmadder kender de ikke.
Nå, men jeg trænger til et lille opmuntrende ord, da jeg synes, at jeg skal være så hård hele tiden (intet til hænderne omkring måltidet, tvinges til at sove indendøre,) - og vil jo meget gerne have, at hun spiser godt, og forstår meningen med at nyde sine siestaer. Sengen bliver om dagen oftes brugt til at kravle rundt, rejse sig og lave sjov med dynen. Jeg står og koger, blender og kokkererer i stor stil, men lige lidt hjælper det.
Desuden er hun inde i en periode, hvor hun synes, det er sjovt at kradse os i ansigterne og rive os i håret. Jeg synes ikke det er sjovt og prøver at sige NEJ hver gang. Tænk, hvis hun kradsede de andre børn i ansigterne over i vuggestuen...
På forhånd tak,
Mange hilsner fra
Rikke