Svar: Søvn - så vil hun op, så lægges ned
30. januar 2021
Alder:
10 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev :)
Det er rigtig dejligt, at du kan mærke, at din datter udvikler sig på rigtig mange punkter, og at start i dagpleje er med til at gøre en positiv forskel for hende - det skal l endelig nyde og også fortælle dagplejer, at I oplever :)
Jeres datter er i separationsfasen. Den ses især i 8-10 måneders alderen og ses ofte sammenhængende med, at jeres datter nu er begyndt at bevæge sig motorisk mere og mere omkring på egen hånd, hun kravler, rejser sig ved tingene, begynder at tage små skridt ud i verden.. og så er hun samtidig startet i dagpleje, og oplever derfor at være separeret fra jer i dagtimerne, så lige nu er det ekstra svært :)
Hun vil have en stor motorisk uro. Det kan være svært for hende at ligge stille og finde fysisk ro, når hun skal sove, og når hun endelig sover, vil hun ofte også sove meget uroligt. Hun vil også have en stor mental uro, det kan være rigtig svært at slippe dagen og alle oplevelserne og når hun endelig sover, så vil hun drømme ekstra meget. Igen kan nætterne derfor være ekstra urolige, fordi drømmeaktiviteten er stor.
Og hun øver sig i at slippe jer. Hun øver sig i at kunne mere og mere på egen hånd, og derfor oplever du hendes "op-ned-op-behov". For på den ene side, vil hun gerne prøve selv, prøver at putte sig, lægge sig ned, forsøger at finde ro, og på den anden side, så er det rigtig svært for hende, og hun har brug for sat mærke dig ekstra meget, har brug for din fysiske nærhed og tætte kontakt. Og det giver så det I ofte oplever om aftenen og præcis det du beskriver "hun er begyndt at vil falde i søvn selv, men det er som om hun har brug for os og så alligevel ikke. Så vil hun være i armene, så vil hun lægge selv og når hun gør det så græder hun voldsomt indtil hun kommer op til os igen". Alt sammen fordi hun lige nu gennemgår så stor en udvikling, som hun gør.
Mange børn har i denne alder også en protest mod søvnen. Selvom de tydeligt er trætte og vi er ret sikre på, at puttetidspunktet passer, så vil de ikke sove. Det føles som om, at de tænker "tiden skal ikke soves væk, jeg vil hellere opleve og lege", og derfor protesterer de, når de puttes. Derfor kan det nogle gange være en god idé at give dem lidt ekstra tid, når de skal sove. Nogle gange skal de puttes lidt senere, andre gange skal de puttes og have lov til at ligge og tumle rundt i deres seng og vil så være parate til at sove efter lidt tid, hvor man så kan gå tilbage, være der for dem og hjælpe dem ind i søvnen. Atter andre gange er det bedre at være der, holde hænderne på dem og hjælpe dem til fysisk ro og ind i søvnen, og nogle gange virker det I forsøger - lægge sig på sengen og trække vejret dybt, lade som om, at I sover... I er her nødt til at forsøge jer frem og se, hvad der kan fungere bedst hos jer.
Afhængig af, hvornår hun sover middagslur og hvordan hendes rytme generelt er, så kan det dog godt være for tidligt at blive puttet kl 19. Hvis I lige nu bruger 1-1.5 time på at putte hende, så skal i måske prøve med klokken 19.45-20 i stedet og så udnytte tiden om aftenen til at få et bad og en godnatgrød. Badet har den fordel, at det kan hjælpe på hendes motoriske uro. Det kræver dog, at badet ligger en time før putning og afsluttes med god frottering af håndklædet, blive smurt med creme osv. og så kan hun derefter få en godnatgrød, som sikrer ro i maven (og dermed i kroppen) og bedre overgivelse til søvnen.
En aftenrytme kan derfor se således ud:
Aften 18: Spiser aftensmad, udgangspunktet er jeres almindelige familiemad, med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Vand af kop.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme, får lidt babymassage, får ren ble og nattøj på og gøres klar til natten.
19.30 - tilbydes godnatgrød og vand eller mme af kop. Når hun er træt om aftenen og har brug for at sidde på skødet, så vil hun måske netop acceptere grøden her :) Det er ofte præcis som du beskriver, at hun har brug for at I hygger på en anden måde om maden og netop godnatgrøden kan være rigtig god til at give lidt ekstra nærhed og tæt kontakt, samtidig med at den giver ro og ofte bedre søvn :)
Får derefter børstet tænder...
Flaske og puttes til natten ca. kl 19.45-20...
Sen aften 23-24: Drømmeflaske og sover herefter til næste morgen men uden mælk eller vand.
Det vil være rigtig godt, at I nu forsøger at vænne jeres datter til at falde i søvn i egen seng og ikke i jeres arme. Det er vigtigt, at hun forbinder sin seng med s stedet, hvor hun skal sove, så hun ikke falder i søvn hos jer, flyttes i seng og derefter vågner op og oplever, at hun ligger et andet sted. Det er utrygt for hende...
Det er derfor fint, hvis I giver hende flaske i favn og derefter flytter hende i seng der, hvor hun stadig registrerer, at hun puttes i sin seng, men med jeres hænder og nærhed kan hjælpes det sidste stykke vej ind i søvnen. Eller I kan udnytte, at hun får flaske og give hende flasken direkte i sengen, I skal dog sikre jer, at hendes hovedgærde er eleveret og også fjerne flasken, før hun sover helt. Det skal helst være sådan, at hun drikker sin flaske, smiler til jer og triller om på siden og sover. Ved at give hende flaske i sengen, så kan I dog undgå det skift der er fra favn og ned, hvor hun skal sove, som hun måske reagerer på lige nu ... bare en tanke :)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske