Svar: Søvn på maven og mad
30. januar 2021
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Hvor er det dejligt, at jeres datter nu triller godt omkring og øver sig mere og mere motorisk. Du skriver, at hun om dagen triller fint fra ryg til mave og efterhånden også er ved at finde ud af at komme fra mave til ryg - og det er super godt. Det er nemlig sådan, at når hun selv kan trille omkring, så må hun faktisk gerne sove på maven.
Sundhedsstyrelsen skriver "Når spædbarnet selv kan vende sig og også gør det i søvne, må barnet gerne sove videre på maven". Citat "Forebyg vuggedød - til sundhedspersonale" 2011.
Derfor behøver I ikke vende hende om, hver gang hun triller om på maven, men må gerne lige se, om hun selv begynder at kunne vende og dreje sig - hvis det stadig kniber for hende, så skal i naturligvis hjælpe hende, også selvom det betyder, at I så må stå op 5 gange hver nat ;) Øvelse gør dog mester, så i takt med at jeres datter øver sig om dagen og bliver gradvist bedre og bedre til det, så vil hun også bedre kunne det om natten - uden jeres hjælp :)
Det lyder som om, at hun nok skal over i sin tremmeseng og dermed ud af vuggen nu. Hun har brug for lidt mere plads om natten - netop fordi hun lyder til motorisk at trille meget omkring. Længde mæssigt kan hun sagtens ligge i vuggen lidt endnu, men bredden begynder at knibe, fordi vuggen forhindrer hende i at trille omkring. Derfor vil det være en god idé at overveje tremmesengen nu :)
Derudover, så kan det også være en god idé med en mere stillestående seng, nu hvor hun motorisk bliver stærkere. Det er meget vigtigt, at hun ikke kan sætte sig op, falde ud over kanten osv. Og det er naturligt lettere, hvis sengen kan vippe. Det er på samme måde vigtigt, at der nu er en vis afstand mellem bund og øverste kant i sengen, og den er sandsynligvis for kort i vuggen. Når bunden i sengen er i nederste position, så bør der være mindst 60 cm til kanten op. Afstanden mellem bund og top er vigtig, så sengen er sikkerhedsmæssigt i orden. Husk på, at hun også skal have sele på i sin barnevogn nu... her kan hun også falde ud over kanten.
Så ja, det lyder som om, at det er tid til tremmesengen hos jer nu, og vuggen kan gemmes til I får barn nummer to ;)
Med hensyn til skemad, så er jeg ikke tilhænger af, at I laver en masse mos selv og fryser store portioner ned. Det vil være meget ensformigt, og jeres datter har brug for variation. Derfor er jeg mere tilhænger af, at I tager udgangspunkt i den mad, som I selv spiser, fordi hun på den måde sandsynligvis får mere variation og samtidig også lærer at spise familiemad og ikke vænnes til specielle retter :)
Sundhedsstyrelsen og Fødevarestyrelsen angiver ikke specifikke mængder af grøntsager, kød, fisk, grød osv. til de mindste børn Anbefalingerne er, at børn spiser så varieret som muligt, så de får lidt fra alle fødevarergrupper, og at mængden af mad tilpasses det enkelte barn. Appetitten kan naturligt variere igennem dagen, ligesom børn er forskellige, så nogle børn spiser mere og andre mindre.
Det lyder meget fint med ca. 1 dl. grød eller mos til hvert måltid. Det er bedre, at I giver jeres datter 1 dl. skemad samt vand af kop, og hun så tager imod sin flaske, før hun skal sove, end at I giver hende f.eks. 2 dl. grød eller mos, og hun så afviser sin flaske. Så længe hun kun er 6 måneder, skal hun stadig have en del mælk, og det vil være rigtig godt, hvis flasken indgår som en del af hendes putteritual. I takt med at hun bliver ældre, så vil antallet af flasker gradvist skulle skæres ned og hendes indtag af mad blive sat op.
Det vil være rigtig godt, at hun tilbydes grovere grødtyper nu som f.eks. havregrød og øllebrød. Hun kan f.eks. tilbydes havregrød om morgen, og til frokost kan du variere mellem øllebrød og grøntsagsmos. På den måde vænnes hun til rugbrødssmagen og fremadrettet vil det være naturligt, at hun spiser grøntsager, kød og fisk både til frokost og om aftenen.
Det er vigtigt, at du giver hende grove grøntsager som f.eks. kartofler, gulerod, broccoli, blomkål, ligesom hun meget gerne må få forskellige rodfrugter. Og så skal der som sagt tilsættes kød og fisk til grøntsagsmosen nu. I begyndelse ganske lidt, så det blot giver lidt struktur, men gradvist øges mængden mere.
Hjemmelavet grød og grøntsagsmos bør tilsættes modermælkserstatning og kan holde sig et døgn i køleskabet. Det betyder, at du godt kan lave en dobbelt portion og så gemme halvdelen i køleskabet til senere på dagen eller give det næste dag. Hvis du laver grød og mos med vand, så skal der både tilsættes fedtstof og modermælkserstatning.
Frugtmos kan du lave af friske frugter og bær, og vælger du den løsning skal det spises samme dag. Du kan dog også koge frugtmos og bærmos, og når det er kogt og lavet til mos, så kan det holde sig i køleskabet i 2-3 dage (afhængig af, hvilken frugter og bær du har brugt) eller du kan fryse det.
Hvis du gerne vil have grøntsagsmos i fryseren, som du kan give din datter, hvis I en aften skal have noget, som ikke er babyvenligt, så kan du naturligvis også sagtens have mos liggende klar i fryseren. Du bør koge grøntsagerne, blende med lidt af kogevandet og fryse ned i små plastbeholdere, der er beregnet til nedfrysning af babymad. Du bør f.eks. ikke bruge isterningebakker eller lignende.
Når det er tid til at servere grøntsagsmosen, så bør du optø denne direkte i gryden - og lige inden servering, så tilsætter du så fedtstof og modermælkserstatning, så konsistensen bliver passende. Husk - optøede grøntsags- og frugtmosrester må ikke fryses igen.
For at variere mellem forskellige typer kød og fisk, kan du lave små kød- eller fiskeboller, som du også har liggende i fryseren. Kød og fisk optøs i en skål i køleskabet. Optøning i en plastpose i koldt vand kan bruges, hvis det skal gå hurtigt. Optøning i varmt vand frarådes på grund af stor bakterievækst. Kødboller skal koges med i retten i min. 5 minutter, før det serveres. Du kan dog med fordel også tage udgangspunkt i det kød eller fisk, som I andre spiser. Du må f.eks. gerne bruge indemaden af en frikadelle (kød eller fiskedelle) eller skal det være endnu lettere, så kan du f.eks. også bruge lidt torskerogn fra dåse i din datters grøntsagsmos...
Jeg vil anbefalet dig meget min bog "Helens bog om Børn & Mad", hvor du finder opskrifter, dagsplejer og guides igennem måned for måned, indtil jeres datter er godt igang med familiemaden :) Du kan også slå op, hvis du er i tvivl om, hvad hun må få, hvornår og hvordan det skal laves... Vær opmærksom på at få fat i nyeste udgave 3. udg. 2 opl. 2019.
Rigtig god appetit! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske