Brev:
Bruger en time på at falde i søvn fra han er lagt
30. januar 2021
Alder:
22 mdr.
Bruger en time på at falde i søvn fra han er lagt
Hej Helen
Når vi har lagt vores dreng i sengen, mosler han rundt i 1 time, og græder hvis man forlader soveværelset før han er faldet i søvn. Vi vil gerne derhen, hvor vi kan lægge ham og gå næsten med det samme uden at risikere at skulle igennem en periode med meget gråd, som måske gør at han mister de gode associationer med putningen. Det kunne vi godt for ca 6 måneder siden, så det er noget, der er kommet snigende.
Han vågner ml 06:00 og 06:45 af sig selv. Puttes kl 12:00 og vågner af sig selv ml 14:00-15:00. Så starter vi putteritualet ml 19:00-19:30, som består af rækkefølgen:
Grød (semper), vand, nattøj og skifte (med masser af snak, grin og kærtegn), tandbørstning, natsut, og derefter læse bog og snakke dagen igennem, så ind i soveværelset med far og sidde og synge 2 vers af vuggevise. Så lægges han i sin seng ca. kl. 20:00. Der er luftet godt ud, og temperaturen er ca 20.
Selvom han faktisk virker ret villig til at gå i seng på dette tidspunkt, så ligger han ellers og mosler rundt i sin egen seng sammen med sine tre bamser, mens hans far ligger ved siden af i vores seng. Hans sut er selvlysende så den driller ham ikke. Efter et kvarters tid rejser han sig op og begynder at kalde, nogle gange kaster han sin bamse og beder om at få den igen. Han kommer sjældent op medmindre han er decideret ked af det. Når han sover efter ca en time, så går far.
Når først han er faldet i søvn, så sover han igennem. Jeg hører ham nogle gange vågne for en kort bemærkning for så at lægge sig til at sove igen.
I dagstimerne er putningen utrolig nem, man lægger ham, siger ’sov godt’, han smiler, og så går man.
Vi forsøgte at ændre fra sovepose til dyne, og det blev måske en my bedre, men han får den sparket af sig, strømperne sparket af, med det resultat at han er helt nedkølet når han vågner næste morgen, så efter en uge gik vi tilbage til soveposen. Han har lidt tendens til børneeksem, så vi holder soveværelset køligt, og er ikke sikre på at uld nattøj er en god idé.
Derudover er han en dreng i fin trivsel: Han er sensitiv og genert, men har også en rutinepræget hverdag, som passer til hans temperament (corona-tid), så vi mærker ikke noget til det mere, udover når fætter og kusine er på besøg, og de bliver lidt for voldsomme (ca én gang om måneden). Han er rigtigt godt med sprogligt, og grundet corona har vi sluppet for det værste forkølelser/væske i ørerne mv. Han spiser fint, bortset fra at han er slem til at slikke pålæggen af rugbrøden og springe udenom grønsagerne 😊. Han er i dagplejen kl 08:00 – 15:30 og børnegruppen på 4 er meget harmonisk.
Håber du har nogle gode idéer til hvordan vi griber processen an uden at være for hårde ved ham.