Svar: Bruger en time på at falde i søvn fra han er lagt
30. januar 2021
Alder:
22 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og fine beskrivelse - jeg vil naturligvis gerne give lidt tanker med retur:)
Der er især to ting, som jeg tænker, kan spiller ind, når jeg læser dit brev igennem.
Det ene er, at I skal være sikre på at puttetidspunktet passer. Når børn har svært ved at sove om aftenen, så skal man altid se på deres rytme - det vil sige, hvornår de står op, hvornår de sover til middag, hvor lang deres dagssøvn er, og hvornår de puttes om aftenen.
Jeg tænker, at jeres dreng har brug for ca. 13 timers søvn i døgnet. Og I fortæller, at han ofte sover mellem 12-14/15 og dermed sover 2-3 timer til middag. Hvis vi siger, at hans middagslur varer 2.5 time, så betyder det, at hans nattesøvn vil skulle være ca. 10.5 time. Det betyder igen, at han f.eks. kan sove fra kl 20 til 06.30 - men modsat, sover han til kl 07 og sover han f.eks. 3 timer til middag, så vil han måske først være putteklar kl 20.30-21... Når han nogle gange protesterer mod at blive puttet til natten, så kan det altså godt hænge sammen med, at han faktisk ikke er helt træt nok og derfor ikke helt parat til at sove, når I forsøger at putte ham - det afhænger helt af, hvordan hans rytme dagen igennem har været :) Så de dage, hvor han måske først står op af sin middagslur kl 15, så skal han måske puttes lidt senere - og de dage, hvor han står op af sin middagslur allerede kl 14, så kan han puttes lidt tidligere...
Det andet, som måske spiller ind er, at I fortæller, at hans putteritual ofte starter i stuen. Her læser I bog, taler dagen igennem, og derefter går far og søn så i soveværelset, hvor han sider på skødet, og I synger vuggevise, og så lægges han i sin seng. Det lyder super hyggeligt, og det er rigtig godt, at i taler dagen igennem, bruger vuggevise osv. MEN, nogle gange kan det være en god idé at lade mere af ritualet være i soveværelset. Jeres dreng er naturligt mere og mere bevidst om, at når han skal sove, så betyder det adskillelse fra jer. Det er sammenhængende med, at han skal ligge alene i sin seng - og følelsen af adskillelse/separation kan blive forstærket, når en stor del af ritualet foregår i stuen. I forlader jo det hyggelige, det rare, for at gå på værelset. Derfor kan det nogle gange være bedre at give ham godnatgrød, børste tænder osv. og direkte derefter gå i soveværelset, putte ham i seng og så læse bog, tale dagen igennem og synge godnatsang, imens han ligger i sin seng. Så han ikke oplever, at I afbryder det hyggelige i stuen for at gå i soveværelset og skulle falde i søvn, men at det hyggelige og rare netop er i soveværelset. Der er ingen afbrydelser, han kan bare lægge sig til at sove, hvor han er :)
Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske