Brev:
Min kræsne datter
7. september 2005
Alder:
2 år, 9 mdr.
Min kræsne datter
Kære Helen
Tak for dine altid gode og brugbare svar her i bevkassen. Jeg håber at du kan hjælpe mig endnu en gang.
Det drejer sig om min datter på 2 år og 9 måneders madvaner. Hun har altid været meget selektiv med sin mad, og er blevet mere og mere kræsen siden sit 1. år. Hun er en aktiv pige og er kraftigt bygget uden at være for tyk. Som baby var hun kæmpe stor, men nu passer vægten fint.
Hun kan ikke lide mælk eller mælkeprodukter, kun de små søde yougurt, hvilke hun meget sjældent får. Derfor får hun kalkpiller dagligt, men jeg er i tvivl om det er ok? Den eneste form for kød hun spiser er leverpostej... Udover det, består hendes kost mest af groft rugbrød i lange baner, figenpålæg, frugt, agurk, majs, gulerod, broccoli, ris og pasta! Hun kan ikke lide meget andet end det, jeg har nævnt. Hun er dog glad for søde sager, og får lidt slik om lørdagen, og lidt sødt hvis vi har gæster eller lign. Hun drikker altid kun vand.
Vi har aldrig presset hende til at spise andet end det, hun kan lide, så vi er nok selv skyld i problemet. Var begge meget kræsne som børn, og havde derfor stor sympati for hendes kræsenhed i starten :0). Men nu er jeg alvorlig bange for at hun bliver fejlernæret. Hun er dog vanvittig stædig, så jeg tror aldrig hun ville spise noget hun ikke kunne lide, så hellere sulte i flere dage...
Har du nogle gode råd? Tror du en diætist ville kunne hjælpe?
Mange hilsner fra Mette