Svar: Min kræsne datter
7. september 2005
Alder:
2 år, 9 mdr.
Kære Mette
Børn i din datter alder vil jo gerne have medbestemmelse og en mulig måde at få medbestemmelse på er ved at lukke munden. Varer det længere tid, så eskalerer det hele af forældrenes bekymring for deres barns trivsel og man kommer ind i en ond cirkel. Det der kommer ud af det hele er at barnet og spisningen er kommet i centrum, både positivt og negativt.
For jer lyder det som en balance og I lyder ikke til at være kommet helt ud på overdrevet:o) Du har ganske ret i at jeres datter ikke skal presses til at spise, men samtidig skal hun heller ikke have serveret specielle retter. Det vil sige at I ikke skal lave to slags mad, en ret til hende og en ret til jer, I kan godt spise det samme.
Hun har ret til at være selektiv til en hvis grænse og som det lyder er det hovedsageligt kød hun mangler at få, samt mælkeprodukter.
Kød der er stegt er for mange små børn ikke så interessant, med mindre det er frikadeller, som så kan være af kød eller fisk. Kød som mange børn godt kan lide er kødboller, kyllingelår (som kan gnaves - især kolde), kogt hamburgerryg eller skinke, gerne skåret i tykke tern. Nogle børn kan også rigtig godt lide rødt kød. Ellers kan mange børn godt lide de lidt gammeldagsretter, som flæskesteg, hvor man får brun sovs til, altså retter vi ofte ikke spiser så meget mere. Så måske det hele ændrer sig til jul:o)
Når I spiser til aften skal hun have lidt af det hele på sin tallerken. I må gerne opfordre hende til at spise lidt af det hele, men vælger hun konsekvent kødet fra, så må I prøve at få kød i hende på anden vis. Man kan selvfølgelig godt leve som vegetar men det er alt andet lige vigtigt at hun får de proteiner hun har behov for og især kød indeholder protein.
Med hensyn til mælk, så prøv med drikkeyoghurt eller prøv at lave jeres egne milkshake. Tag noget letmælk og blend det med banan, jordbær eller lignende. Det kan måske evt. drikkes med et sugerør. Det er langt bedre at lave det selv på denne måde end at købe de sukkerholdige produkter.
Det kan være en udmærket idé med en diætist, som kan lave en specifik madplan til jer. Der sker ikke noget ved at ringe til en og høre, hvad han/hun kan tilbyde.
Lige umiddelbart tænker jeg dog at I skal prøve ikke at fokusere unødigt meget på det, men som sagt servere den mad I selv spiser og lade hende spise uden alt for meget opmærksomhed, som jo nok et eller andet sted er det hun søger. Hun ved at hun ved at skubbe tallerkenen væk, sige 'adrgh - kan jeg ikke li' osv. får en reaktion fra jer.
Du skal ikke fokusere på indtaget over et måltid, da ikke alle ting behøver at glide ned her, prøv i stedet at fokusere på indtaget over en hel dag, således at hun i løbet af en dag får lidt fra alle fødevaregrupper.
Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske