Brev:
15 måneder – sover han for lidt?
17. februar 2021
Alder:
15 mdr.
15 måneder – sover han for lidt?
Hej Helen
Jeg har et spørgsmål til dig ang. vores søns søvn. Han sover typisk 11-12 timer om natten – og så tager han typisk en kort lur i dagstimerne.
I vuggestuen tager han typisk en lur på 45 min. Den seneste uge har dog været et par skøre dage med lurer på kun 30 og 20 min. Det er ikke helt til at forklare hvorfor, men han har egentlig klaret sig flot igennem dagen og aftenen.
Herhjemme kan han godt få en lur på 1,5 time i weekenderne. Nok fordi vi bedre kan være over ham og trille med ham, når han vågner lidt op. Han har alle dage været en dreng, der har behov for at lulles hurtigt videre i søvnen efter de klassiske 30-40 min.
Nattesøvnen er han ret regelmæssig med. Han bliver som udgangspunkt puttet kl. 19, plus/ minus en halv time. Og vågner et sted mellem 6 og 7 om morgenen. Han sover godt om natten, vågner altid ved en 22 tiden og skal bare lige puttes videre i søvn. Derudover vågner han for at få en sut eller noget vand, men vi har sjældent de lange vågen/ grådture med ham om natten.
Spørgsmålet er – skal vi bare "acceptere", de ret korte lure i løbet af dagen? Han kommer jo sjældent op på de 13-14 timer, som jeg kan forstå er normalen for børn i hans alder.
Nogle aftener er han påvirket af det, andre dage glider han ret fint igennem det. Det har jeg det sådan set fint med. Jeg vil jo bare nødigt have, at det går ud over noget med hans udvikling og den slags. Det er også bare svært at vide, hvad vi skal stille op både her og i vuggestuen, hvor de også har fået deres sag for. Jeg har så mange tanker. Bør vi vække ham tidligere, eller lægge ham senere for at skubbe hans "søvnbehov"? Hvor vigtigt er det, at han får en lang lur i løbet af dagstimerne? osv.
Jeg håber, du har et par tanker om det.
På forhånd tak.