Svar: Vækkes når han tisser
7. september 2005
Alder:
1 mdr.
Kære Mor
Tillykke med den lille dreng. Det lyder som en lille 'følsom' dreng, du har fået der, når han i en alder af kun 4 uger reagerer så meget på at tisse i bleen.
Det er derfor nærliggende at tænke på om han mon har ondt når han tisser? Er han rød i numsen og omkring penis, således at det svier, når han tisser? I givet fald skal dette behandles og du må få sundhedsplejersken eller egen læge til at vurdere om der er tale om almindelig hudløshed og rødme eller om det kan være svamp.
Derudover kan man selvfølgelig overveje om han kan have fået en blærebetændelse. I givet fald skal du have en urinprøve fra ham og få lægen til at analyser på den.
Tilsidst vil jeg lige nævne at du skal være opmærksom på at bleen sidder korrekt og passer i størrelsen. Til nogle børn passer nogle mærker bedre end til andre børn og det er ikke altid de dyreste bleer, som er de bedste.
Når du giver ham ble på skal du være opmærksom på at få penis til at ligge ned, så han ikke tisser op ved maven. Vær også opmærksom på at køre en finger rundt langs blekanten ved lårene, så lækage-barrieren sidder korrekt.
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske