Svar: Mad til 10 mdr. dreng
8. september 2005
Alder:
10 mdr.
Kære Mette
I en alder af 10 mdr bør din dreng få familiemad og derfor er det rigtig fint at din dreng er interesseret i den mad, I andre spiser. Det er nemlig den mad han skal have.
Jeg kan godt forstå at du er bekymret for mom han får nok og at du af den grund fortsætter med grøntsagsmosen, jeg tror dog det handler om at han lige skal vænne sig til mad i stykker og så vil han langsomt spise mere og mere af den. I den mellemliggende periode er det bedre med lidt af gangen og at han bevarer sin lyst til at smage og spise i stedet for at han tilbydes skemad og spytter det ud og dermed får et uhensigtsmæssigt forhold til mad.
Netop fra nu af og til han er godt et år grundlægges de gode spisevaner og det er derfor meget vigtigt at han får så meget forskelligt som muligt og bevarer sin lyst til mad. Når han først er et år, vokser han ikke længere så meget og den naturlige nysgerrighed for at smage forskelligt er ikke så stor. Vedbliver han med grøntsagsmos til han er et år, bliver det svært at få ham vænnet til fastere føde, da han så vil være meget mere bevidst.
Mit råd til dig er derfor at du fremover servere mad, som I selv spiser og naturligvis i stykker, som han selv kan spise enten med sine fingre eller med en gaffel.
Derudover skal du overveje hvor meget du ammer, da amningen godt kan tage pladsen op for den egentlige mad og mætte ham for meget. Han kan blive ammet morgen og aften (god morgen og godnat), en enkelt gang kan det være nødvendigt med amning om eftermiddagen, men ikke hver dag og han burde kunne tage sig behov for mælk af en kop i løbet af dagen. Om natten skal han slet ikke ammes.
Forsøg derfor at holde mælkeindtaget på et minimum, så der er plads til andet mad, og giv ham mad i stykker. Den mad I selv spiser. Giv ham lidt af det hele på tallerkenen og lad ham spise hvad han har lyst til af det der er. Det kan godt være at han den ene dag ikke rører kartoflerne eller pastaen, men så kommer der noget andet ned og næste dag ser det måske anderledes ud. Prøv ikke at fokusere på at han til hvert måltid skal spise lidt af det hele, prøv i stedet at fokusere på at han i løbet af dagen får lidt af alle fødevarer.
Kød er naturligvis det vi ofte spiser om aftenen, men kød er også i form af pålæg og mange børn vil hellere spise frikadellen (kød/fisk) kold til frokost end varm til aften, så er det fint nok.
Tilsidst vil jeg lige sige at flere mødre anbefaler en kogebog af Annabel Karmel. Den hedder spændende mad til de små. Den kunne måske give dig lidt inspiration.
Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske