Brev:
Vuggestue
9. september 2005
Alder:
12 mdr.
Vuggestue
Kære Helen
Vores datter, som lige har rundet sin 1-års fødselsdag, har været i vuggestue fra hun var 11 måneder. Hun nyder det meget!!!! Især samværet med de andre børn og al den dejlige larm og aktivitet. Hun kan godt være en anelse ked af det, når hun bliver afleveret og er altid glad for at blive hentet, men virker iøvrigt glad og tryg ved at være der. Så langt så godt - og det ER jo godt, at hun er glad for at være der. Vi har bare vores forbehold, tvivl eller bekymringer over stedet og den måde ting fungerer på. Hun er jo vores lille guldklump, og ingen kan passe på hende som vi....det er svært at give slip!!!
Men når det er sagt, så har vi den seneste måned prøvet at lade tingene gå sin gang uden at kommentere pædagogernes indstilling eller arbejde. Vi er dog stadig meget i tvivl om, hvorvidt vi stiller meget høje krav til standarden i en vuggestue eller om vi er på rette spor, når vi som forældre ikke er trygge ved stedet.
Eksempler: Vi har flere gange afleveret hende til én pædagog(medhjælper), som herefter har været alene på stuen med op til 8 børn i 2 timer. Hun lugter altid kraftigt af urin, når hun kommer hjem. Børnene på stuen bliver nemlig ikke vasket ved bleskift med mindre der er afføring i bleen...det har de angiveligt ikke tid til. Det skal tilføjes, at hendes urin altid er meget mørk og koncentreret om eftermiddagen....det lader til, at hun kun får lidt at drikke i løbet af dagen....de har den holdning, at "man" kun drikker til måltiderne.
Jeg har desuden flere gange oplevet, at hun har rester af indtørret afføring under bleen.
Den seneste uge, hvor der jo har været ret varmt, er eftermiddagsmaden blevet spist ude, og da jeg henter min datter, sidder hun flere gange udenfor i sin høje stol, som står i solen...mens pædagogerne sidder under halvtaget i skyggen. Hun har solcreme på, men alligevel er hun rød i ansigtet, på øret og armen længe efter vi er kommet hjem.
For en uge siden oplever jeg dette, da jeg henter min datter: Hun sidder i bodystocking og sin barnevognssele med store spænder foran (det er 1 time siden, hun er vågnet, og hun må pga en muskelskade ikke sidde op for længe, men har ikke kunnet lægge sig ned pga selen med spænderne....) på gulvet foran en åben dør ud til det fri. En dreng, der er på besøg fra børnehaven, spytter hende non-stop i ansigtet, så spyttet løber ned ad hende. De to pædagoger står og sidder med ryggen til og er ved at afluse hinanden...de afklippede hår med synlige luseæg lægger de fra sig på spisebordet.
Hmmmmm...vi har ikke påtalt nogen af ovennævnte situationer bortset fra, at vi ikke synes det er nok med en person til at være sammen med så mange børn om morgenen, og i den forbindelse fik vi at vide, at vi stresser pædagogerne og er emsige og ikke kan forstå deres kultur.....
Vi tør næsten ikke påpege de ting/hændelser, som vi egentlig inderst inde ikke finder er ok....vi vil jo nødigt være overbeskyttende eller emsige...det er en balancegang mellem at give slip og stole på, at andre kan drage god omsorg for vores barn, samtidig med at vi ikke er trygge ved at lade hende være der (ovenstående er blot eksempler.....)
Vi har ikkke noget sammenligningsgrundlag og alle børn og forældre er jo forskellige. Vi mangler en fagpersons (din ;-()) holdning eller ytring om, om vi kræver for meget eller...
Håber du kan finde den røde tråd i ovenstående!!!
Mange hilsner "de emsige" forældre