Svar: Natteroderi og udtrapning af flaske
8. marts 2021
Alder:
12 mdr.
Kære bekymrede mor
Tak for dit brev, det er super fint, at du skriver :)
Det lyder som om, at I har ramt det rette tidspunkt at gå fra to til en lur dagligt. Jeres datter klarer fint at være vågen til omkring kl 12, og når hun puttes til sin middagslur, så falder hun fint i søvn og sover ofte et par timer, nogle gange lidt mere. Det lyder super godt. Og den rytme må I gerne holde fast i :)
Det er altid godt, hvis man gradvist kan trappe ned i antallet af flasker, så i takt med at antallet af skemåltider sættes op, og jeres datter bliver bedre til at drikke af en kop og derfor kan indtage mere af sit væskebehov på denne måde, så bliver mængden af mælk mindre og antallet af flasker mindre.
Der kan være flere årsager til, at det ikke lykkes, eller at man ikke rigtig får trappet ned. Jeg ved fra dine tidligere breve, at det hos jer måske handler om, at hun har haft svært ved at tage rigtig meget på, og jeg tænker, at I måske har holdt ekstra fast i flaskerne for på den måde at sikre, at hun holdt sig på sin kurve... Det er dog vigtigt, at hun får mindre mælk og i stedet indtager mere rigtig mad, og det er vigtigt, at I stopper med at give så mange flasker - især om natten - da det netop vil påvirke hendes indtag af mad og dermed de næringsstoffer, som hun har brug for. At stoppe med flaske handler hos jer derfor ikke kun om, at hendes søvn skal være bedre, men også om at hun skal indtage flere forskellige fødevarer i stedet for mælk... :) Det lyder dog som om, at du er helt med på dette, og som om, at I er klar til at skabe ændringer nu - det er jo derfor du skriver :)
For at I kan komme i mål, så tænker jeg, at det lige nu vil være godt med 2 flasker i døgnet. Disse to flasker kan ligge enten før middagslur og aften - og så skal hun ikke længere tilbydes flaske, når hun først er puttet. Eller de kan ligge aften og sen aften, så hun ikke længere puttes med flaske om dagen, men her lærer at sove uden.
Da hun altid er puttet med en flaske, så er det naturligvis svært for hende pludselig ikke længere at blive det. Derfor vil hun protestere, for hun forstår ikke, hvorfor hun pludselig ikke kan falde i søvn med flasken mere, og så bliver hun ked af det. Alligevel lyder det for mig som om, at det er flasken før middagsluren, som I skal fjerne først. I stedet kan hun få lidt mme af en kop, gerne sammen med en banan eller lidt frugtmos, før hun skal sove. Og så kan hun lige nu bibeholde flaske aften og sen aften. Men efter midnat er det slut med flaske.
Det vil være en god idé at give hende et bad om aftenen, som afsluttes med god frottering med håndklædet, lidt babymassage osv. og derefter tilbydes hun så en godnatgrød, som en fast del af putteritualet. Grøden vil være med til at mætte lidt ekstra og sikre, at hun ikke vågner og søger flasken, fordi hun reelt er sulten. Så får hun børstet tænder og så bliver hun puttet med flaske og sen aften får hun så stadig en drømmeflaske.
Om dagen skal I indføre nye putterutiner - putteklud, sut, kærtegn, bamse, godnatsang eller lignende, som hun kan puttes med i stedet for flasken og putteklud og sut kan hun f.eks. have med sig i vuggestuen - og så kan disse rutiner også overføres til om aftenen, så hun puttes på samme måde der - og gradvist skal hendes flasker om aftenen så trappes ud, men det er ikke lige nu. Fokus er at fjerne flaskerne efter midnat.
En dagsplan kan f.eks. se således ud:
Morgen 7-7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos, vand af kop.
Frokost 11-11.30: Rugbrød med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med kogte grøntsager, stykker af frikadelle, kogte pastaskruer eller andre rester fra aftensmaden, må også gerne få varm mad til frokost. Vand af kop.
Puttes til middagslur og sover 2-2.5 time ca. mellem 12-14/14.30 som nu. Puttes uden flaske, men kan tilbydes lidt moset banan eller anden frugt/bærmos og evt. lidt mme af en kop før putning. Der introduceres også putteklud, sut, bamse, kærtegn, sang...
Eftermiddag 15: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos - evt. lidt A38 med rugbrødsdrys, revne æbler eller lignende. Vand af kop.
Før aftensmad - tilbydes lidt gnavegrønt i hånden imens I gør aftensmaden klar
Aften 17.30: Spiser familiemad, almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker, små stykker og også større stykker til hånden, og også stadig gerne moset mad. Vand af kop.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme, får lidt babymassage.
Tilbydes godnatgrød ca. kl 19 - det kan være en grove grød som flerkornsgrød eller mysligrød. Vand eller mme af kop. Får derefter børstet tænder.
Flaske og puttes til natten ca. 19.30 som nu
Sen aften 23: Drømmeflaske og sover videre - og skal ikke have yderligere mælk resten af natten.
Jeg tænker, at I ved at følge ovenstående dagsplan har god mulighed for at nå i mål, og det er okay, at jeres datter får de to flasker aften og sen aften. Hun lærer på den måde at sove uden flaske om dagen, hvilket hun skal kunne, når hun starter i vuggestue. Og det giver samtidig mulighed for, at I kan få nogle mere rolige aftener og nætter, hvilket også er vigtigt. Og gradvist kan I så arbejde på at trappe ud af de to flasker om aftenen, men det er som sagt okay, at hun får dem lige nu.
Når hun vågner om natten, så skal I forsøge at berolige med hænder, kærtegn, putteklud, bamse, sang - alt det, som I har sat i værk om dagen og om aftenen. Så der på den måde bliver genkendelighed og dermed tryghed. Og hvis hun har brug for at sove hos jer og I fornemmer, at hun sover bedst på denne måde, så er det naturligvis også helt okay, at I tager hende ind til jer. Det er rigtig fint at give hende den nærhed, som hun viser behov for og I skal sige til jer selv, at selvom hun efter midnat ikke længere får flaske, så har hun stadig mor og far hos sig. jeg forstår godt, at I føler jer ambivalente, når hun tydeligt søger flasken, og I ikke giver hende den, men hun er ikke alene, der er masser af trøst og ro, kærtegn og kærlighed - og det er vigtigt, at hun fremadrettet lærer, at hun kan finde ro og ind i søvnen netop uden flasken.
Med hensyn til hendes maveproblemer, så vil det måske også hjælpe, at mængden af mælk sættes ned og indtaget af forskellige fødevarer sættes op. Du må meget gerne give hende grovere grødtyper, fiberholdigt brød, frugt og bær - gerne også lidt tykmælk med rugbrødsdrys eller revne æbler eller måske lidt frugt eller bærmos på. Kød, fisk, grøntsager - gerne forskellige rodfrugter, linser osv. vil være rigtig godt. Derudover skal hendes væskeindtag dækkes via vand, så giv hende vand til alle måltider og brug også vand som tørstslukker imellem måltiderne.
Hjælp hende også med at bruge sig selv motorisk. Det er vigtigt, at hun bevæger sig, kravler, går rundt, cykle med hendes ben osv. så hun på den måde også holder maven igang.
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske