Svar: Vægt, 7 uger
15. september 2005
Alder:
2 mdr.
Kære Iben
Først rigtig dejligt at høre at det går så godt med den nye vuggestue, hvor er det dejligt, og selv om han måske så bliver lidt træt af det om nogle uger, når han finder ud af at det også er hver dag, så er det altid rigtig godt at få en god og tryg start:o) Det var godt at I skiftede.
Med hensyn til din datters vægt, så er det faktisk vigtigt at hun tager på, når hun ikke er ældre. Hun må ikke tabe sig og vægten bør ikke stå stille. Samtidig er det dog også vigtigt ikke at kontrolveje hele tiden. Prøv at give hende noget mere mad, altså hyppigere måltider, hvis du ammer og evt. en flaske efter amning for at se om hun mon er mere sulten. Bare for at få en fornemmelse af, hvorfor hun ikke har taget på. Vej hende så igen om 14 dage. Hvis hun stadig ikke har øget sin vægt der, så bør hun tilbydes ekstra mad (modermælkserstatning). Hun skal dog lige have en chance synes jeg.
Med hensyn til hendes mærke under halsen, så lyder det som om at det meget vel konne være et jordbærmærke, fordi du fortæller at det er hævet og rødt. Sådanne mærker skal man holde øje med, det vil sige at du skal observere om det fortsat vokser og om det skifter farve.
Det er sådan at sådanne mærker nogle gange kan fylde mere under huden end de gør oven på huden og derfor kan det være vigtigt at bremse væksten af mærket. Dette afhænger dog også meget af hvor mærket sidder på kroppen.
Om det er sådan et mærke din datter har er svært for mig at sige, da jeg ikke kan se det - måske kan du sende et billede? Men ellers vil det være relevant at lægen ser på dette. Samtidig kan han jo så også være med til at følge hende vægt.
Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske