Svar: Spørgsmål om mælk
17. september 2003
Alder:
7 mdr.
Kære Lise C
Først fra et års alderen kan du give barnet udelukkende komælk. Hvilken type mælk du i givet fald vælger skal afhænge af barnets størrelse. For at sikre barnet nok energi anbefaler sundhedsstyrelsen at man ikke giver de helt fedtfattige mælketyper som skummetmælk og kærnemælk før barnet er tre år gammelt, men letmælk kan udmærket gives fra et års alderen, hvis barnet er buttet, vokser og tager normalt på, samt har god appetit for anden mad.
Fra 9 mdr´s alderen bør den samlede mælkemængde (modermælk/erstatning/sødmælk/surmælksprodukter) ikke overstige 3/4 liter og frem mod et års alderen nedsættes mængden til ½ liter om dagen. Netop ½ liter er en passende mængde til barnet fremover.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske