Svar: NAN 1 eller NAN 2?
17. september 2005
Alder:
5 mdr.
Kære Carina
NAN 1 kan anvendes fra fødslen, som tilskud til modermælk eller som barnets eneste ernæring. Proteinindholdet i NAN 1 er holdt på et minimum, således at barnets nyrer og lever ikke belastes. NAN 1 gives til barnet på flaske og gives lunet til ca 37 grader.
NAN 2 er en tilskudsblanding, hvilket betyger at barnet ikke kan leve af dette alene, men det gives som tilskud til anden mad. Når barnet er 6 mdr gammel, kan 400ml NAN 2 dække barnets daglige behov for jern. NAN 2 kan opløses i koldt vand og kan således serveres både varmt og koldt af en kop, som et alternativ til sødmælk. NAN 2 har et højere proteinindhold og kan derfor mætte mere end NAN 1.
Hvis et barn før 4 mdr´s alderen har fået NAN 1 og trives godt med dette, er der ingen grund til at skifte til NAN 2.
At der skulle være forskel på fedtindholdet tror jeg umiddelbart ikke. Næringsstofferne burde være nogenlunde ens og den store forskel bestå i proteinindholdet. Det burde du dog kunne se på indholdsdeklarationen.
Derudover oplyser Nestlé som jo laver NAN at den tilskudsblanding der hedder NAN 2 Probiotika, indeholder mælkesyrebakterier som bidrager til en sund bakterieflora i tarmen og at konsistensen i barnets afføring kan blive blødere, hvorved der er nedsat tilbøjelighed til obstipation. Samtidig mindskes risikoen for akut diarré, specielt rotavirus diarré.
Da I bor i Saigon, tænker jeg derfor at det kan være en udmærket idé at skifte noget af mælken over til NAN 2; men i givet fald vælge den der hedder NAN 2 probiotika. Giver I jeres datter 400ml dagligt burde hendes jernbehov være dækket og hendes mave vil måske holde sig bedre igang. NAN 1 kan I så bibeholde også, idet Nestlé oplyser at hvis barnet trives med NAN 1, så behøver man ikke skifte.
Tilsidst vil jeg lige sige at I naturligvis skal være sikre på at hun får hvad hun har behov for, da der jo skal noget ind, for at der kommer noget ud:o) Hvis I kommer igang med lidt skemad, samt fortsætter med erstatning og der fortsat er problemer med hård mave, så sker der efter min mening ikke noget ved at øge hende i laktulose. Hun må umiddelbart gerne få det dobbelte af hvad hun får nu. Prøv dog også at se om ikke lidt skemad og anden erstatning kan få indflydelse.
Tænderne kan godt give problemer i en periode:o)
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske