Svar: Jordbærmærke og vægtøgning
17. september 2005
Alder:
2 mdr.
Kære Iben
Jeg kan godt forstå at du er bekymret, men du må alligevel prøve at tage det helt roligt. Det er meget meget svært for mig at sige noget præcist igennem en brevkasse, da jeg jo ikke har set din datters mærke og ikke kan se hvordan hun trives. Derfor kan det godt være at det jo slet ikke handler om et jordbærmærke, men om nogle helt andre ting.
Jeg har det dog også sådan at jeg tænker du er en god og fornuftig mor - forstå mig ret. Du har skrevet til mig før, også i forbindelse med din lidt større dreng og jeg tænker at du gør dig mange gode overvejelser og reflektioner. Stadig er det kun ud fra dine breve at jeg kan danne mig en vurdering af, hvordan du er.
Grunden til at jeg skriver dette er, at det er vigtigt for mig ikke at skabe bekymring, men derimod forsøge at hjælpe til ro i familierne. Det er dog også sådan, at nogle ting kan være mere problematiske end som så og derfor er det også nødvendigt engang imellem at beskrive nogle generelle ting, som ikke nødvendigvis er sådan eller bliver sådan, men ting som man skal være opmærksom på - herunder jordbærmærker.
Når jeg nu skriver nedenstående, så er det ikke for at gøre dig ekstra bekymret, men mere for at give dig en fagspecifik viden, som du ikke skal 'gå i gulvet over' men prøve at tage med opløftet pande.
Et jordbærmærke er ikke en byld men en godartet svulst, hvor cellerne i blodkarvæggene ikke stopper med at vokse på fødselstidspunktet, som de skal. De viser sig som små bitte mørkerøde prikker, som heldigvis i ret få tilfælde meget hurtigt vokser til et eller flere større mærker, som hæver op og kan danne sår. Mærkerne sidder som regel i ansigtet, på hovedet, i nakken eller på brystet, hvilket jo ikke er tilfældet hos jer. Jordbærmærke hedder også et Hemangiom og er kun en af flere slags fødselsmærker. Da jeg ikke kan se din datters mærke ved jeg derfor ikke om der er tale om et jordbærmærke eller et almindeligt rødligt modermærke. Og selvom der er tale om et jordbærmærke, så kan dette være helt ufarligt.
Der er en hjemmeside www.hemangioma.dk, hvor du kan læse om jordbærmærker. MEN du skal ikke læse på denne side, hvis det kun gør dig ekstra og måske unødigt bekymret.
Jeg forstå godt din tankegang omkring mærkets indflydelse på spiserøret og rent teoretisk har du sikkert ret. Jeg tænker dog at det ville være højst usædvanligt og derfor også næsten usansynligt, hvis din teori skulle være tilfældet. Jeg synes dog også det er oplagt at få hende set af en børnelæge og hvis der er tale om et voksende jordbærmærke, få hende henvist til en specialist.
En mere oplagt forklaring på hendes gylpen og manglende vægtøgning kunne jo være at hun har det der hedder reflux, som så igen kan skyldes forskellige ting.
Jeg håber ikke jeg har gjort dig unødigt bekymret. Det vil glæde mig, hvis du vil give mig en tilbagemelding omkring, hvad der sker - på den måde lærer jeg jo også hele tiden:o)
Sender dig et knus fra Danmark:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske