Brev:
Meget kræsen dreng.
19. september 2005
Alder:
4 år
Meget kræsen dreng.
Vi har en dreng på næsten 4 år, som i en lang periode har været meget kræsen. Han spiser meget få madvarer og får derfor ikke en særlig lødig eller varieret kost.
Vi startede ellers ud med at give ham alt den "rigtige" mad, men det begyndte at gå ned af bakke, da han som etårig startede i dagplejen.
Siden er det gået lidt op og ned. Vi har forsøgt at lave det som vi ved han godt har kunnet lide, men uden held. Lidt efter lidt har han valgt flere og flere madvarer fra. I dag spiser han kun rugbrød med figenpålæg, havregrød hvis vi er heldige, branflakes og havrefras, brød med smør, bacon og kalkun eller kyllingenuggets. Han drikker mælk og spiser græsk yogurt. Af frugt spiser han efterhånden kun æbler og ingen grøntsager.
Han får en daglig multivitaminpille og biostraatdråber.
Jeg behøver vel ikke at sige han elsker søde sager, men får dem kun en gang om ugen eller ved festlige lejligheder.
Vi er efterhånden rådvilde og er bekymret for om han er fejlernæret. Han er lille og spinkel, men følger sin vækstkurve. Han er dog meget bleg og virker også indimellem lidt træt og ugidelig. Men han kan sagtens være ude en hel dag og lege på lige fod med sine kammerater.
Vi har prøvet meget for at få ham til at spise en mere sund kost og i perioder er det også lykkedes. Det sidste halve år er det dog kun gået ned af bakke og lige nu er han urokkelig.