Svar: Meget kræsen dreng.
19. september 2005
Alder:
4 år
Hej med dig
Umiddelbart tænker jeg at en dreng på 4 år er i stand til at spise mad, som andre i familien. Det er naturligt at nogle retter er mere favorit retter end andre, sådan har vi det også som voksne, men i det store hele burde han kunne spise den mad I andre laver.
Dernæst tænker jeg at det ville være en god idé at han selv deltog i madlavningen. Hvis man selv er med til at lave maden, så kan det skabe større appetit. Måske kan I finde en børnekogebog (peter plys eller lignende) som kan fange hans interesse og så kan I sammen lave nogle af de retter, som er i bogen.
Når det er sagt så er det dog også ofte sådan at børns vægring ved mad handler om noget helt andet og hvad det så er, må I prøve at finde ud af. Det at lukke munden sammen og skubbe maden væk er jo en måde at få opmærksomhed på. Men det er også noget man kan kontrollere. Han kontrollerer selv, hvad han vil spise, hvormeget og hvornår. Hvorfor er det nødvendigt for ham at kontrollere dette? Er der noget om kring ham som er kaotisk, så det at kunne kontrollere maden hanlde rom at få orden på kaos?
Når I beskriver hans indtag af mad, så er det bemærkelsesværdigt at han vælger madvarer af den brune og grå type? Har I tænkt på det? Hvordan har han det med farver? Kunne der være en grund til at han er så selektiv i sine madvaner lige i forhold til at det er brunt og gråt?
Jeg ved godt at jeg stiller nogle måske i jeres øjne mærkelige modspørgsmål, men det handler om at det er meget svært at vide hvad der sker hos jer - det ved kun I.
Måske skulle I tale med egen læge eller rådføre jeg med en diætist, som har forstand på børn.
Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske