Svar: Næsten 14 mdr. og meget tryghedssøgende
19. september 2005
Alder:
14 mdr.
Kære Lene
Hvor er det dejligt at Maja nu er begyndt at ville putte og så tydeligt viser at hun har behov for trygheden og visheden om at mor er for hende:o)
Det lyder som om at din lille pige er godt igang med at finde ud af at verden er betydeligt større end hun vidste og langsomt øver sig i at finde ud af, at du er der selvom hun ikke kan se dig.
Det er en fase og jeg tror det er meget vigtigt at du ikke tvinger hende til at være sig selv, men netop giver hende lov til at være tryg hos dig, når det er det du mærker at hun har behov for.
Jeg kan derfor ikke umiddelbart se at der er noget i vejen for at du sidder med hende, så hun sover i løbeet af 5 minutter, hvis du så kan putte hende roligt og hun falder i søvn på en rolig måde. Det må være langt at foretrække frem for at hun græder og hopper rundt i ½ time.
Med hensyn til vanen, så kan hun jo i takt med at hun bliver ældre og får mere glæde af at få læst historie øves I at lægges til at sove i sengen til en godnathistorie. På den måde er det ikke i årevis at du skal sidde med hende på skødet, - det er bare lige nu, hvor hun har behov for dette.
Hvis du er der for hende, så vokser hun op med en tillid til at mor er der, mor lytter til mig, mor vil gerne hjælpe mig. Det er enormt vigtigt og den erfaring tager hun med sig i tiden frem. Også når hun kommer i skole er det helt basalt at hun ved at hun altid kan komme til dig, fordi du er der for hende og vil hjælpe hende.
Mit råd er derfor at du skal være der for hende, giv hende den tryghed hun beder om (det kommer kun godt igen) og nyd det, at hun har brug for dig lige nu og her:o)
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske