Svar: 8 måneder og skal snart spise selv
21. september 2005
Alder:
8 mdr.
Kære Mette
Det lyder umiddelbart som om du skal vente lidt med fastere føde til Lucia. Der er dog ikke noget i vejen for at du tilbyder hende blød mad i stykker, f.eks. godt kogte pastaskruer, som hun selv kan sidde og spise. Fastere ting som kød og fisk fortsætter du med at komme i mos og rugbrød eller brød i stykker venter du helt med.
I stedet for brød i stykker kan du prøve at give hende brødskorper, som hun kan sidde med i hånden og opbløde med sit spyt fra munden. Det kan være en udmærket måde for hende at vende sig til at have noget fastere i munden uden at lave bræk fornemmelser.
Jeg tror umiddelbart at du skal prøve at væbne dig med tålmodighed og se om ikke det kommer lige så langsomt. Børn er jo forskellige og det at tygge og synke fastere mad er svært for nogen børn at lære.
Når hun har øvet sig den næste måneds tid, så kan du langsomt prøve med mad i mindre stykker. I begyndelsen vil det være både mos og stykker (altså ikke enten eller, men både og) og efterhånden som hun bliver bedre til det, vil hun kunne spise mere og mere fast mad.
Du kan fedtberige det med smør, lav evt. lidt smørsovs og held over. Du kan også bruge ostesovs eller flødesovs, hvis I andre spiser det.
Bræklydende lyder mere eller mindre bevidste, I hvert fald lyder det som om at hun ved at hun ved at gøre dette, får en reaktion hos dig. Du skal naturligvis prøve at tage det hele så afslappet som overhovedet muligt, også med hendsyn til hendes madindtag generelt og prøve ikke at fokusere på hende, snår hun sidder og spiser. At lave brækfornemmelse for at få din rekation er jo uhensigtsmæssig i længden, men at lave brækfornemmelse pga hendes alder og dermed uvanthed med at spise mad i stykker, er helt normalt.
Du skal, som du selv er inde på, ikke presse hende unødigt til at spise, men prøve at lade hende regulere det selv. Hvis du presser hende, så kommer det jo alligevel op igen og så er det bedre at hun får lidt mindre og så holder det i sig.
Det lyder derfor som om du gør dig de bedste overvejelser, så fortsæt med det. Hold fast i at hun udvikler sig fint og tumler godt rundt om dagen. At hun så hører til de slanke, - ja sådan er det:o)
Rigtig meget held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske