Svar: Hvordan optages jern?
19. september 2003
Alder:
7 mdr.
Hej Anja
Omkring optagelsen af jern er det sådan at man taler om to typer jern: 1. Non-hæm jern, der hovedsageligt findes i kornprodukter, grøntsager og komælk og 2. Hæm-jern, der er i kød, indmad og fisk.
Kroppen optager bedst hæm-jern, så for bedre at kunne optage non-hæm-jern kan man med fordel spise C-vitamin. For et barn kan det knibe med at få jern nok igennem maden, hvorfor det anbefales at give barnet et ekstra jerntilskud.
Komælk har et lavt jernindhold og en dårlig optagelse i kroppen. Men man kan med fordel blande jernet i modermælk, da modermælk i forvejen indeholder en stor mængde jern og da absorptionen er noget højere end ved komælk. Modermælk har en helt speciel sammensætning og er på mange måde meget forskellig fra komælk. Netop forskellen på indholdsstoffer i modermælk og komælk gør, at man anbefaler at give jern med en ammetår, som du skriver.
Man kan også anvende modermælkserstatning, som har et lavt protein og calciumindhold og et højt C-vitamin indhold, hvilket vil fremme jernoptagelsen. Og kort sagt så vil mælkeprotein, calcium, fytinsyre, fibre og garvesyre hæmme jernoptagelsen.
Når barnet når et års alderen mener man at kosten kan dække barnet behov for jern.
Håber svaret var uddybende nok og til at forstå.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske