Svar: Skemad - 4 mdr.
22. september 2005
Alder:
4 mdr.
Kære Nybegynder
For det første vil jeg sige at din søn fra 4 mdr´s alderen kan ernæres som alle andre børn, og derfor ikke behøver fortsætte med nutramigen, med mindre der er en speciel årsag til dette (f.eks. mælkeallergi).
Du kan derfor give ham risgrød, majsgrød, hirsegrød og give ham grøntsagsmos af kartoffel, gulerod, blomkål osv.
Hvis du laver frugtmos og koger bær og frugt, så kan det holde sig i køleskab et par dage. Det bevarer dog bedst vitaminerne ved frysning.
Grøntsagsmos kan også laves i større portioner og fryses ned. Mange forældre synes det er praktisk at komme det i isterningebakker og så tage et par terninger op, som passer til den mængde barnet skal have. Man kan også bruge små blastbægre, som passer i størrelsen til en portion. Det kan holde sig i fryser 1-2 mdr. hvis temperaturen holdes på minus 18 grader.
Med hensyn til grød du laver om formiddagen, så kan dette umiddelbart godt sættes på køl og varmes om aftenen, men din søn skal ikke have spist af det du gemmer og du skal sørge for at køle det ned hurtigt. Du skal være opmærksom på at erstatning ikke bør opvarmes flere gange, derfor vil det være hensigtsmæssigt at du kommer pulveret direkte i grøden og ikke laver erstatningen først eller venter med at komme erstatning i til det skal serveres.
Alternativt kan du købe industrielt fremstillede produkter. Det er nemt at tilberede og du kan lave en portion der passer præcist i størrelsen. Ernæringsmæssigt er de industrielt fremstillede produkter ligeså gode som den hjemmelavede mad.
Jeg vil foreslå dig at læse "spændende mad til de små" af Annabel Karmel. Mange mødre anbefaler og er glade for denne. Måske kan du låne den på biblioteket. Du kan også købe "Mad ti lspædbørn og småbørn" udgivet af sundhedsstyrelsen. Den sælges på apoteket til ca 65 kr.
Fortsat held og lykke og jeg håber I kommer godt igang:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske