Svar: Middagslur og søvn, 8 mdr gammel
24. september 2005
Alder:
8 mdr.
Kære Louise og Emma
En daglig lur i 8 mdr´s alderen lyder umiddelbart til at være for lidt, men hvis Emma er glad og virker til at trives med dette, så må det være sådan i en periode. Der er jo heller ingen idé i at gå med hende i timevis for at hun så kun sover kortvarrigt. Kan hun til gengæld sove 3-4 timer over middag og sove 10 timer om natten, så kan man på den anden side heller ikke forlange mere:o)
At du har ammet Emma, når hun har været syg og det har været naturligt for jer så at have hende i jeres seng, har jeg fuld forståelse for - det er vel sådan det skal være? :o) Det er dog fint nok at I prøve at flytte hende i egen seng nu.
Man kan sige at 8 mdr´s alderen er en svær alder, fordi Emma netop i denne alder og de næste måneder frem, øver sig i at bevæge sig væk fra jer og har svært ved at forstå at I er der, selvom hun ikke kan se jer. Derfor er det en udmærket idé at bruge det jeg kalder "se-til-princippet", hvor I putter hende, siger godnat og forlader værelset. Meningen er dog at vende tilbage hurtigt, for hele tiden at vise barnet "jeg er lige her, du kan roligt lægge dig til at sove igen". Et sådan interval, hvor man går og kommer tilbage, bør efter min mening ikke vare mere end 3 minutter.
Du har ret i at jeg ikke er stor tilhænger af at man skal lade sit barn ligge og græde sig i søvn. Jeg tror ikke at Emma som sådan tager skade af det du beskriver, men min holdning er dog den at når børn græder, så er det fordi noget ikke er som det skal være og de beder om hjælp. Gråd er deres eneste udtryksform og den bør man som forældre reagere på. Hvis barnet vokser op med en viden om (også ubevidst) at når jeg er ked af det, så er mor og far der, de lytter til mig og de vil gerne hjælpe mig, så vokser barnet op med en tillid til at forældrene er der for at hjælpe. Det er efter min mening helt essentiel og vigtigt. Det har også betydning for at skolebarnet f.eks. kommer og fortæller, når det har problemer.
Nogle børn er mere følsomme end andre og kan fint falde til ro, hvis de ved at forældrene er der. For nogle vil det derfor være bedre at sidde hos dem, synge en lille sang eller lignende, og så kan de roligt lægge sig til at sove. Det tager måske 15 minutter og det er vel langt at foretrække fremfor 1½ time for alle parter.
Det er altid en god idé at putte barnet i egen seng, så det lærer at falde i søvn der. Men jeg synes så også det skal være tilladt at komme ind i forældrenes seng, når man vågner tidligt om morgenen eller når man drømmer noget uhyggeligt. Derfor synes jeg at det er fint at du tager Emma over i jeres seng kl 6 om morgenen og ammer hende der og så kan I alle sove videre sammen. Men det er jo et holdningsspørgsmål.
Det er fint at putte Emma indendøre. Husk bare at lufte ud dagligt og at temperaturen i rummet hvor hun sover ikke bør være for høj. Man anbefaler mellem 16-20 grader. Hvis Emma skal sove ude til vinter kan hun sagtens komme i barnevogn. Det må fryse ned til minus 10 grader og være frostklart vejr. Hvis det er koldt, klamt, regnfuldt så kan man gå en tur, men hun bør så ikke stå ude at sove længe og alene.
Det kan være en god idé at tætne barnevognens bund med flamingo, aviser eller lignende, så kulden fra jorden ikke så nemt trænger ind i vognen. Derudover skal hun naturligvis ligge på en madras. Dyne er fint med et tæppe over. Med hensyn til tøj, så bør hun have hue på, og handsker og det kan anbefales at du køber en mikrofiber flyverdragt til hende. En blød en uden alt for mange spænder, lynlåse osv. som ikke er rare at ligge på. Dragten kan også bruges når I kører i bilen og når I skal have hende med ind at handle. Til vinter kan hun jo sagtens sidde i en indkøbsvogn.
Som du selv er inde på så skal amningen kl 03 væk, men for at hun kan undvære denne så skal hun også have mere mælk og mad i løbet af dagen. Du nævner 3 måltider (morgen, middagsmad og aftensmad) og det er for lidt for en pige på hendes alder. Riskager fylder for meget og indeholder ikke specielt megen næring, meget andet har hun bedre af at få.
Hvis Emma ikke drikker modermælkserstatning kan hun drikke sødmælk og hun kan også få mælk via et surmælksprodukt. Hun kan fortsat ammes af dig. Vand er fint, men ikke i så store mængder at det tager pladsen og lysten til næringsrig mad.
En plan for dagen, hvor jeg tager udgangspunkt i at hun hellere vil spise den mad I andre får, kunne se således ud:
Tidlig morgen (06): amning i jeres seng
Morgen (7.30-8): havregrød, øllebrød med frugtmos og fedtstof, samt mælk på grøden. Sødmælk eller vand til.
Formiddag (10): ½ bolle med ost og frugt i stykker, som hun kan sidde med, sødmælk eller vand til.
Frokost (12): Rugbrød med banan, advocado eller skinke. Sædmælk eller amning inden hun skal sove.
Eftermiddag: Lille portion sødmælksyoghurt/A38 med frugtmos eller friske bær, måske lidt rugbrødsdrys eller lignende. Vand til.
Sen eftermiddag: evt. amning, hvis hun har behov for dette.
Aften: Aftensmad som I andre spiser og vand til
Sen aften: Evt. bryst
For at kunne drosle ned på amningen og slippe for amningen kl 03 om natten, så kunne det være en god idé at du lagde hende til sen aften. Hun kan godt spise i søvne. Det vil sige at du putter hende mellem 19-20 som nu og så ammer du hende kl 22-23, når du selv går i seng. Hun skal så langsomt lære sig at undvære noget at drikke fra sen aften til næste morgen kl 6.
I takt med at hun bliver ældre, kan hun måske finde på at vågne op, når I andre er på vej i seng, men til den tid kan hun så få en tår vand og falde i søvn igen.
Det blev til et længere svar, men jeg håber det giver mening og overblik:o) Rigtig meget held og lykke fortsat.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske