Svar: Kan et barn have for meget legetøj?
Kære Mor
Tak for dit spørgsmål omkring legetøj - og for meget af det :)
Problemet med meget legetøj er, at børn meget let bliver distraheret. Når der er rigtig mange legeting at vælge imellem, så kan det være svært at finde roen, gå i dybden og lege med blot én ting. I stedet begynder barnet at lege ukoncentreret og kommer let til at gå fra det ene til det andet...
Og børn har godt af at lege koncentreret og i dybden med visse typer legetøj. Når de fordyber sig i deres leg, så bruger de ofte både deres fantasi og kreativitet - og det gør at legen får meget mere kvalitet og legen bliver derfor meget mere udviklende for dem, ligesom legen bringer glæde.
Så problemet er måske ikke så meget mængden af legetøj, men at I måske skal gemme noget af det væk. Det er rigtig godt, at I har mange kasser til legetøjet for det er netop en god idé at komme det i kasser, og så tage en ny kasse frem en gang imellem, som jeres dreng ikke har leget med i et stykke tid. Det vil ofte give gensynsglæde og gøre at han så pludselig leger mere igen.
I kan evt. hjælpe hinanden med at sortere i det - måske kan noget af det sorteres helt fra, fordi han faktisk er blevet for stor til at lege med det. Nu har han jo fået en lillebror, så måske kan I lave en babykasse, som så kan gemmes til at lillebror bliver stor nok til, at han kan lege med det. Det kan være en god idé at tage storebror med i den proces.
I kan overveje, om I vil opdele legetøjet i forskellige temaer - så der f.eks. er klodser i en kasse, biler i en anden, dukker og dukketøj i en tredje, puslespil i en fjerde, udklædningstøj i en femte osv. Hvad jeres dreng nu har at lege med... På den måde kan I holde fast i at lege med et tema af gangen - så når klodsekasserne er fremme, så leger han med klodser og når han er kørt træt i dette, så kan ...
... klodserne sættes væk i en periode og en eller to nye kasse med et nyt tema sætte frem.
Da I har et "multirum" så kunne I overveje, om kasserne generelt skal stå til opbevaring der og derfra så bæres hen, hvor han vil lege med det. Altså at den kasse, som han vælger at lege med, tager I med til køkkenet eller ind på hans værelse - hvor han så leger med det - og resten bliver i multirummet, pakket ned. Det legetøj, som I har i haven - bolde, spil, spande, skovle osv. tænker jeg hører til i f.eks. skuret eller i en stor opbevaringskasse til udenfor, så det leger han kun med ude - det kommer ikke med ind. På den måde hjælper I ham også med at sortere legetøj i "udeleg" og "indeleg", hvilket også kan motivere til at lege mere, fordi man naturligt ikke leger det samme udenfor og indenfor...
Kom til foredrag med Helen Lyng Hansen
Tirsdag 6. maj: Børn & Mad, FOF Aarhus
Med hensyn til at rydde op, så vil dette også blive lettere for ham, hvis hans legetøj er mere sorteret. Når han er færdig med at lege med den kasse, som er fundet frem, så kan alt legetøjet kommes tilbage i kassen - og det kan I hjælpe hinanden med. Når legetøjet er sorteret op, så er det lettere at rydde op - og generelt er det lettere for ham at komme legetøj tilbage i kasser, end det er at sætte det op på reoler eller lignende. Jeg kunne forestille mig, at dagplejer også har en eller anden form for sortering :)
Husk også på, at I er rollemodeller, så han spejler sig i jer og i det han ser, at I gør. Han kan ikke ryde op selv, men hvis I hjælper og guider, viser ham hvordan, så vil han spejle sig i dette. Samtidig kan I anerkende hans selvstændighedstrang og spirende lyst til at prøve selv - I kan f.eks. sige "kan du komme den røde bil op i kassen? Og den blå?" og på den måde gør han det selv, men I guider og viser ham hvordan :)
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske
Annoncer
Sponsorerede artikler
Plus-Plus BIG: Sjov og lærerig leg for de mindste
Når det kommer til små børns udvikling, spiller leg en afgørende rolle. Det er en væsentlig måde for børn til at udvikle deres finmotorik, evnen til at fordybe sig, lære om farver og former osv. BIG har vist sig at være godt til netop det, og derfor vælger mange vuggestuer og børnehaver også BIG, ...
Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:
26. september 2024 | Opdragelse | 2 år, 6 mdr.
Kære Helen. Tak for din brevkasse, som jeg nu endnu engang har brug for....
17. september 2024 | Opdragelse | 2 år, 6 mdr.
Hej Helen Vi har solgt vores hus og skal flytte om cirka halvanden måned....
16. september 2024 | Opdragelse | 23 mdr.
Hej Helen. Vi har en søn på snart 2 år, som i perioder vælger den ene af os...
21. august 2024 | Opdragelse | 2 år, 6 mdr.
Hej igen Helen Og som altid tak for dine meget grundige svar! Hvor er det...
16. august 2024 | Opdragelse | 16 mdr.
Kære Helen Tak for din brevkasse og tidligere svar:) Vores søn er nu...
Viden om børn:
Klumpfod (varusfod)
I Danmark fødes ca. 1 ud af 1000 børn med klumpfod. Det svarer til ca. 60 børn årligt i Danmark. Hos ca. halvdelen er der klumpfod på begge fødder.
Klumpfod kaldes også varusfod eller talipes equinovarus. Det er en fejlstilling i en eller begge fødder. Når barnet bliver født, ser foden normal ud, men den kan ikke rettes til normal stilling. Når man ser på foden, vil hælen dreje indad, forfoden pege ind mod midten, og samtidig vil mellemfoden (svangen) være løftet. Foden...
Vaner og børn
Alle familier har deres egne vaner og rutiner. Det, at tingene gøres på en bestemt måde, giver tryghed for barnet. Et lille barn vil altid have det bedst, når noget er genkendeligt.
Hvis det lille barn skal passes, er det derfor en rigtig god idé, at den der passer barnet, forsøger at efterligne de rutiner og vaner, som barnet kender.
Børn elsker gentagelser og elsker derfor også lege som borte-tit og klappe-kage. De større børn føler stor glæde ved at se den samme...
Svartidsbarometer
Gratis nyhedsbrev
med nye præmier hver måned
Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.