Svar: Vil kun puttes af mor - 3 mdr.
17. juni 2021
Alder:
3 mdr.
Kære S
Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres lille dreng. Der er ingen tvivl om, at han bare stortrives og han må gerne veje 8 kg. Du har sandsynligvis bare en ekstra god fed mælk, og som du selv skriver, så følger han sin kurve, og han lyder bare til at være en rigtig lækker baby, med deller de helt rigtige steder ;)
Det lyder som en god beslutning at I har introduceret flaske om aftenen. Det er vigtigt for jer, at jeres dreng kan puttes af far, og derfor er det vigtigt, at han vænnes til flasken nu og før han bliver for gammel. Og han accepterer faktisk flasken og drikker ofte mellem 80-100 ml om aftenen - og accepterer også at far giver flasken. Det er super fint, den rutine synes jeg I skal holde fast i - det fungerer og flasken lyder ikke til på nogen måde at påvirke hans amning resten af døgnet :)
Men det lyder også som om, at I skal give ham lidt tid, og at tiden netop vil arbejde for jer. Han er kun lige blevet 3 måneder, og det er helt okay, at han stadig finder ro og falder bedst i søvn, når han ligger i mors favn og har brystet hos sig. Jeg tænker at i takt med, at han bliver ældre og vænner sig mere og mere til flasken, som en del af hans aftenritual, så vil han sandsynligvis kunne begynde at finde ro med denne også - og dermed kan far komme mere på banen også omkring selve putning.
Lad far være den, som skifter ble, hjælper ham i nattøjet og gør ham klar til natten. Lad far være være den, som giver ham roen med flasken og lad dem have denne fælles rutine, hold fast i det.
Prøv om du kan indføre en putteklud, som dufter af dig - sov med en klud et par nætter, så kommer den til at dufte af mor :) Og brug kluden sammen med amning og flaske, så når han får flaske og når ha puttes over i sin seng, så følger kluden med og dermed også duften af og fornemmelsen af mor. Det kan gøre det lettere for far at putte ham og lettere for ham at finde ro i sengen, uden at du behøver holde ham. Men - giv det tid :)
Bruger han sut? I kan også prøve at give ham en sut. Gerne en som minder om flaskesutten i faconen, så han ikke skal sutte på alt for meget forskelligt. Sutten kan tilbydes som afslutning på flaskemåltidet og kan derfor også være med til at gøre, at han lettere kan finde ro uden at han behøver brystet i munden, når han har fået flaske... Når han sover, bør sutten dog væk - også fordi han jo har en høj gane, så det vil være godt, hvis sutten ikke er i hans mund hele natten, men blot er der til at finde ro og erstatte brystet. Sutten kan evt. kobles til kluden, så det bliver til en sutte-putte-klud :)
Så lige nu tænker jeg, at du skal amme ham som del af putteritualet, fordi det gør ham fuldstændig rolig og så kan han puttes uden gråd og forbinder det at sove med noget trygt, dejligt og rart. Men far skal stadig give være den, som gør ham klar til natten og som giver ham flaske om aftenen - så de to får denne rutine som noget fast, genkendeligt, trygt og rart :)
Og så skal I prøve at introducere en putteklud, der dufter af mor, evt. koblet til en sut, og se om I så på sigt vil kunne "nøjes" med klud, flaske og far - og mors bryst helt kan undværes.. måske vil overgangen være, at han stadig kommer over i din favn, ligger og putter lidt hos dig, finder roen med sut og klud, men ikke behøver brystet, og derefter puttes, for til sidst så blot at kunne blive puttet af far... Gradvise ændringer er ofte en god idé :)
Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke :)
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske