Brev:
Bange for søvn?
18. juni 2021
Alder:
14 mdr.
Bange for søvn?
Kære Helen
Jeg skriver til dig, da jeg/vi har desperat brug for et godt råd ang. vores søvn søvn (eller mangel på samme)
- [ ] Vi har en søn på snart 14 måneder, som siden fødslen aldrig har været et “nemt” barn i forhold til søvn. Han har altid vågnet hver eller hveranden time for at blive ammet. Han er MEGET ammeglad, men kan sagtens undvære det i løbet af dagen. Dog kommer problemet når han skal puttes eller vågner om natten. Han bliver dybt ulykkelig, og vi kan ikke putte ham uden at enten amme ham eller vugge ham. Det generer mig egentlig ikke at amme ham i søvn, men jeg finder det problematisk at han forsat er NØDT til det, for at kunne sove. Når han så vågner om natten, er det forfra igen. Han kan ikke selv finde ro, og vi har virkelig prøvet alt.
Min mavefornemmelse siger mig, at han forbinder søvn med noget dårligt. For vi kan dårligt ligge ham ned på ryggen før han skriger helt ulykkeligt. Dette sker også om dagen, når han puttes i barnevogn. Her bliver han godt nok ikke ammet til lur, men det er med skrig og skrål, når han bliver lagt i barnevognen. Vi bliver nærmest nødt til at holde hans arme, give ham en sut i munden og skynde os at vugge barnevognen samtidigt, og så sover han godt nok også (dette er i øvrigt også det eneste tidspunkt han vil bruge sut - den går ikke om aftenen).. sådan har det været så længe vi kan huske. Måske vi har forceret det for meget? Og gjort søvn til noget farligt.. det er måske også tarveligt at give ham sutten i munden midt imens han skriger, men det er det endte der har virket.
Igen, så synes jeg virkelig vi har prøvet alt. Jeg har prøvet at ligge sammen med ham i vores seng - han bliver ulykkelig. Jeg har prøvet at lirke brystet væk lige inden han sover - han bliver ulykkelig. Jeg har prøvet at ligge ham hvor han næsten sover - han bliver ulykkelig. Han har en putteklud, men er ligeglad med den. Jeg har også læst virkelig mange af dine breve, men intet virker for os.. så hvordan kommer vi videre?
Er det bedre at starte forfra. Amme ham i søvn, så han igen forbinder det at sove med noget godt, eller er det dumt hans alder taget i betragtning.
Det skal også siges, at vi generelt har en hverdag med meget faste rutiner. Han aftenrutine pt er: et varmt bad med far, smøres ind i creme, får ren ble og nattøj på, børstet tænder, går med mig ind på værelset og trækker gardinerne for, sætter børnemeditation på, og ammer i søvn til dette, hvorefter han kommer over i sengen.
Her har jeg også prøvet bare at ligge i sengen med ham, og høre musikken, men han falder slet ikke til ro. Hvis han græder, så kan jeg rejse mig og vugge ham, og så lægge ham, men det kan min ryg snart ikke klare længere. Det samme gør sig gældende for far.. er det bedre, at vi bliver liggende med ham i sengen, selvom han græder, og så trøster og krammer ham der? For hvis vi gør det, kan han snildt blive ved med at græde, og det føles også forkert..
Mit spørgsmål lyder således: hvordan kommer vi hen til, at kunne putte vores søn uden ulykkelighed. Hvordan undgår vi at han græder så snart han bliver lagt ned i vores seng, sin egen seng og barnevognen? Hvordan lærer vi ham at søvn er noget trygt?
Vi håber meget du kan hjælpe os!
Mange knus
fra den trætte familie