Svar: Gylp - 4 mdr.
26. september 2005
Alder:
4 mdr.
Kære Mor til gylperen
Nogle børn gylper mere end andre børn og børn der får flaske gylper ofte mere end børn der ammes. Hvis din dreng gylper så meget at han ikke tager nok på og kommer ud af trivsel, så er det et problem og han skal i givet fald følges af en læge og evt. indlægges. Ellers er det ikke noget man gør noget ved.
Det er rigtigt at det ofte hjælper, når barnet begynder at få fastere mad, som ligger tungere i maven. Men da han kun er 4 mdr. er det dog begrænset, hvor meget fast mad han endnu får. Derfor kan du prøve at tilbyde vælling (max 2 flasker dagligt i alderen 4-6 mdr) eller prøve at fortykke den mælk han får i flaske, for at se om han så bedre kan holde det i sig.
Fortykkelsesmiddel eller aprestagum, som er det samme som johannesbrødkernemel kan du købe på apoteket.
Til 200 ml modermælkserstatning anvendes 1 gram (1/2 teskefuld) johannesbrødkernemel.
Afmål den mængde vand, der skal bruges til modermælkserstatningen, og varm det i en gryde.
Når vandet koger tages gryden fra varmen.
Den afmålte mængde johannesbrødkernemel piskes i det spilkogende vand.
Jævningen afkøles til ca. 40 grader.
Modermælkserstatnings-pulveret piskes ud i jævningen.
Jævningen er ved stuetemperatur som en tyk sovs, derfor skal hullerne i sutten eventuelt gøres større.
Hvis færdigblandet modermælkserstatning anvendes, hældes 1/2 teskefuld johannesbrødkernemel ned i den lunede modermælkserstatning (200 ml), hvorefter der omrystes kraftigt for at undgå klumper.
Tilsidst vil jeg lige sige at du også kan købe specialerstatning, som hedder enfamil. Den er dyrere end andre erstatninger, men det kan hjælpe jer, hvis din dreng gylper meget.
Hvornår din dreng holder op med at gylpe findes der ikke noget ensidigt svar på. Rigtig mange børn holder op efter 6 mdr´s alderen fordi de netop her begynder at indtage større mængder grød/mos. Andre børn gylper fortsat meget frem mod 1 års alderen; men som sagt sålænge det ikke påvirker din drengs trivsel, gør man ikke noget ved det.
Håber ovenstående vil hjælpe jer lidt, så det ikke længere behøver være helt så irriterende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske