Svar: Mad og appetit
20. juni 2021
Alder:
15 mdr.
Kære Mor
Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres lille datter og alle dine tanker :) Jeg vil naturligvis gerne dele lidt tanker med dig.
Der er ingen tvivl om, at det med maden og appetitten altid har givet problemer hos jer og har givet dig rigtig mange bekymringer - og det gør det stadig. Jeg ved fra dine tidligere breve, at det har været rigtig svært at dække hendes behov. Du nævner da hun er omkring 6 måneder, var du bange for, at hun kunne have en form for spiseforstyrrelse, og du nævnte på det tidspunkt også, at sundhedsplejersken havde bedt dig om at afvente at lillepigen selv meldte sig - hvilket betød at der faktisk gik 9 timer, før hun tog flasken til sig og drak...
Hun har haft rigtig mange øreproblemer, har fået penicillin, har fået lagt dræn osv. hvilket har hjulpet. Så har hun haft en masse smerter i forbindelse med at mælketænderne er brudt frem og stadig gør det. Hun har fået astma, som hun nu bliver behandlet for. ØNH-lægen har konstateret hævede polypper, som hun også behandles for - og det hele hjælper hende, hvilket er super godt, men det løser desværre ikke hendes madindtag og manglende appetit - faktisk er det hele jo med til at gøre, at hun generelt bare ikke spiser særlig meget...
Man kan naturligvis godt overveje, om det ville være en idé at få en ergoterapeut med speciale i børn og sanseintegration til at undersøge hende. Vi er alle sammen afhængige af vores sanser - det er vores sanser som hjælper os med at forholde os til verden og for små børn er det meget vigtigt at sanseapparatet fungerer optimalt - og nogle børn har et overfølsomt eller sensitivt sanseapparat og det kan nogle gange give sig udslag i spiseproblemer...
Hvis jeres datter har en sensitiv følesans, så kan hun f.eks. have svært ved at røre ved mad, og hun vil måske ikke ret gerne spise med fingrene. Hun kan også have svært ved at håndtere maden i munden, det kan være svært for hende at bearbejde maden, tygge den, synke den. Hun kan reagere overfor madens konsistens, madens temperatur osv. Det kan være meget ubehageligt for hende.
Hun kan også have en sensitiv smagssans - nogle børn har rigtig svært ved det med smag - de kan have svært ved at smage forskel på mad og kan synes, at det hele smager ens. Andre børn synes noget smager meget surt, meget salt, meget fedt osv. Og alt efter, hvordan hun opfatter smag, så kan hun reagere, hvis der er for mange eller for få krydderier, eller maden måske er blandet for meget sammen, så smagene går for meget ind i hinanden...
Nogle børn reagerer også på lugte, hvilket også hænger sammen med mad og lysten til at spise - eller manglende lyst til at spise. De kan reagere på bestemte madvarer, og nogle børn lugter f.eks. til maden før de smager på maden - og afviser simpelthen visse fødevarer eller visse retter på grund af deres lugt...
Jeg ved ikke, om noget sådan kunne spille ins hos jer, men det kunne måske være en overvejelse værd...
Når det så er sagt, så er det også vigtigt at holde fast i, at jeres datter udvikler sig i rigtig fin, god og sund retning. Hun er aktiv, lyder ikke til at mangle energi, og hun har en naturligt lyst til at udforske verden, opleve og mærke. Og hun holder sin vægt. Hun taber sig ikke, men formår umiddelbart at optage en vis næring fra den kost hun indtager - også selvom det ikke er meget hun spiser. Og som jeres læge har sagt, så er det vigtigt at holde fast i dette.
Du skal naturligvis fortsat holde øje med hendes madindtag og du skal sikre hende så sund og varieret en kost som du nu kan. Det er vigtigt, at hun tilbydes mad fra alle fødevaregrupper og du må gerne give hende sødmælk (i stedet for letmælk), ligesom hun også gerne fortsat må få smør på brød osv. Det er vigtigt, at hun ikke spiser alt for fedtfattigt, men hun skal stadig spise sundt. Det betyder også, at du skal medtænke de sunde fedtstoffer fra f.eks. fisk, avokado, nødder...
Du skal nok forberede dig på at hendes tendens til at spise varieret bliver mindre. De fleste børn vil efter 1 års alderen begynde at spise mere og mere selektivt, så det kan blive sværere at få hende til at spise varieret. Hvis det er nødvendigt, så kan du tale med lægen om hvorvidt hun vil have glæde af at få en multivitamintablet dagligt. Den kan gives fra ca. 18 måneder og knuses. Indeholder den d-vitamin, så behøver du ikke give d-dråber ved siden af.
Og så afhænger hendes spiselyst fremadrettet naturligt også af, hvordan I reagerer derhjemme, hvad I spiser, jeres forhold til mad, hvordan hun inddrages i madlavningen, hvor hyggeligt det er ved middagsbordet osv. osv. I kan gøre rigtig mange ting for at forebygge kræsenhed. Det bliver naturligt lettere at inddrage hende i takt med at hun bliver ældre, men allerede nu lyder det som om, at I gør det ret godt. Hun spiser - ikke meget, men hun spiser. Og I kan ikke tvinge maden i hende - det vil i hvert fald helt sikkert ikke gøre noget for hendes spiselyst fremadrettet, hvis I tvinger hende :)
Er hun glad for frugt om formiddagen, så giv hende endelig frugt der :)
Så igen - prøv at holde fast i, at hun faktisk trives og lyder til at udvikle sig i god retning. Og tal også løbende med lægen om det I oplever, så der på den måde er "hånd i hanke med" hende :)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre og at det - trods alt - også giver lidt ro med på vejen :) Knus herfra :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske