Brev:
Ændret søvnrytme - 3 mdr.
21. juni 2021
Alder:
3 mdr.
Ændret søvnrytme - 3 mdr.
Kære Helen
Tusind tak for dit svar angående putning af vores søn. Vi vil helt sikkert holde fast i, at far fortsætter aftenputterutinen og så bare tage det hele i et roligt tempo, et skridt ad gangen.
Jeg skrev forrige gang angående vores søns søvnrytme. På mange måder ser den ud, som sidst jeg skrev. Han sover typisk fra mellem 19-20 til kl. 6.30-7 om morgenen. Med et drømmemåltid ved 22-23 tiden, et igen kl. 1-2, og så et tidlig morgen kl. 5. Så han sover altså en rigtig god nattesøvn, har aldrig vågenperioder, men sover nemt videre efter et måltid. Han sover således typisk 11-11,5 timer om natten.
Han søvnrytme om dagen er dog ændret fra de to meget lange lure til tre lidt kortere. Typisk 1,5 time formiddag og 1,5-2 timer til middag (2 hvis jeg går med ham), og 30-45 minutter om eftermiddagen. Hans sidste lur ligger typisk omkring 16.30, og han er stadig SÅ klar til at sove til natten kl. 19.30-20 ca. Han viser ingen tegn til at ville være længere oppe, og på dage hvor hans middagslur slutter halvsent 15.30-16, der nægter han at sove en 3. lur. Selv hvis vi forsøger at lægge ham kl. 18-18.30. Når vi så lægger ham en halv time senere (kl. 19), så sover han til natten.
Lyder det som en ok rytme for en på 3 måneder? Det virker som om, han får den søvn, han skal om dagen (og natten) og er altid glad og storsmilende, når han vågner fra lur. Han er også glad og i fuldt vigør i de 2-2,5 timers vågentid. Pludselig bliver han så sulten og træt, og så kan han lægges på 5-10 minutter.
I forhold til dine søvnhjul, så er det jo lidt en kombination af de to (3-4 måneder og 6-7 måneder). Den hælder måske lidt i retning af det sidste, selvom han kun er lidt over 3 måneder. Vi kan godt læne os lidt op af det 6-7 måneders søvnhjul?
Kærlig hilsen
S