Svar: Ferie og flytider
26. september 2005
Alder:
3 mdr.
Kære Camilla og Sofia
Tusind tak for de pæne ord. Det var sødt af dig:o)
Det lyder rigtig dejligt med en rejse til Tyrkiet og 27 grader er jo en dejlig temperatur for jer alle. Jeg plejer altid at sige at det er lettest at rejse med børn, som ammes eller kun får mælk, ligeså snart de skal til at have fastere føde, så er det hele trods alt lidt mere specielt og dermed svært, når man er på rejse.
Derfor tror jeg umiddelbart at du skal prøve at tage det helt roligt:o)
Det førstse jeg lige umiddelbart tænker er, om du er klar over at man ved nogle flyselskaber kan bestille speciel plads, når man rejser med et spædbarn. Det betyder at man kan have plads til en evt. lift eller autostol. Hvad I nu vælger at tage med.
Derudover tænker jeg at din datter jo kan ammes eller få en flaske, når I sidder ved gaten og venter på at komme ud til flyet. På den måde er hun mættet godt af og kan forhåbentlig sove, når i letter. Hvis ikke hun sover, så må du prøve at give hende lidt mælk, men ellers prøve at tage det helt roligt. Hun spejler sig jo i dig og jo mere roligt du tager det, jo mere rolig er hun også. Det er slet ikke sikkert hun får ondt. Hvis hun virker smerteforpint kan du evt. dryppe lidt saltvand i hendes næse, så hun synker og på den måde får lettet trykket. Saltvandsampuller kan du købe på apoteket.
Det er ofte sådan at det trykker mere i ørerne under landing, hvorfor det især her, vil være rigtig godt med en flaske eller brystet - med mindre hun sover fra det hele:o)
Jeg kan se at du skriver at I skal ned til familien, hvilket måske betyder at det så ikke betyder helt så meget, hvornår på dagen man lander. Ellers vil det jo ofte være sådan at man gerne vil lande så tidligt på dagen som muligt, for at få så lang en ferie som muligt.
For din datter vil det måske være rart at I først rejser om aftenen og således er fremme og kan gå i seng. Det samme på vejen hjem, at I rejser om eftermiddagen og kommer hjem til sengetid. På den måde kan I vågne op til en ny frisk dag og har alle nået at aklimatisere. Men jeg tror nu ikke det har den helt store betydning. Det er jo ikke en oversøisk rejse og derfor vil der ikke være problemer med jetlag osv.
Mit råd er derfor at I skal prøve at gøre det I tænker vil passe bedst ind i det hele (for jer), med at komme af sted, få pakket, komme ud af døren, hvornår familien gerne ser I kommer osv.
Hvor meget man skal tage med er jo forskelligt fra familie til familie og hvad man skal lave på rejsen. Man kan godt have en klapvogn med (prøve igen at forhøre dig ved flyselskabet), men man kan også nogle gange leje en vogn på stedet. Det er jo begrænset hvor meget I kan slæbe.
Uanset om I skal bo hos familie eller i leje lejlighed/hotel, så burde der være mulighed for at kunne låne en barneseng eller lignende, som jeres datter kan sove I - tror du ikke? Autostolen kan hun måske blive transporteret i hele vejen, så har I også den til bilen dernede?
Husk let og luftigt tøj og solcreme under dette. Man kan også købe specielt soltøj med indbygget solfilter (www.solbutikken.dk), en solhat med skygge for og bag, måske en bæresele/slynge, hvis I skal ind og besøge forskellige steder, hvor det er praktisk at have hende på armen.
Erstatningsbrikker er en god idé og husk iøvrigt at købe vand på flasker. Det er vist det hele:o)
Rigtig god rejse:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske