Svar: Ufrivilling slankekur under amning
26. september 2005
Alder:
3 mdr.
Kære Iben
Normalt anbefaler man ikke kvinder der ammer at gå på kur eller diæt. En kvinde der ammer vil ofte have et energibehov der er 2000 kJ større end normalt og for de fleste kvinder vil dette enrgibehov blive dækket ved at tære på de energidepoter der er blevet nedlagt under graviditeten.
Med hensyn til om der dannes giftstoffer, som kan gå via mælken, så har jeg hørt om dette før, men jeg må blive dig svar skyldig og synes du skal prøve at spørge lægen.
Med hensyn til mavesårsmedicin, så findes der jo forskellige slags og det er faktisk sådan at man i Danmark er begyndt at behandle børn der har fået lægeligt konstateret reflux, med mavesårsmedicin. Det præparat hedder losec.
Jeg tænker derfor at lige netop dette jo ikke burde give problemer. Det burde du godt kunne få, når du ammer, da man jo giver det til børn med reflux.
Jeg synes man hører meget godt om lægerne i Italien, især på børneområdet er de langt fremme, både i somatikken og i psykiatrien. Jeg synes derfor du skal drøfte det med lægerne og stole på deres vejledning, - men man har naturligvis altid lov til at være skeptisk:o)
Hvis du har det bedst med erstatning, så må det være sådan. Men drøft det nu lige med lægen, før du stopper helt. Har Julie overhovedet vist nogen ændring i forhold til din mælk - mon ikke hun kunne smage forskel og ville afvise brystet, hvis der var giftstoffer? Børn kan jo afvise brystet, når mor får menstruation, fordi mælken ændrer smag... tja... jeg ved ikke om du blev så meget klogere, men det var mine tanker:o)
Rigtig meget held og lykke med det hele og især undersøgelsen. Jeg håber det hele går fredeligt:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske