Svar: Hvordan ser en dag ud ifht måltider uden flaske
3. juli 2021
Alder:
11 mdr.
Kære Nora & Ellas forældre
Tak for jeres brev - det lyder som om, at pigerne stortrives på alle måder - og jeg håber at flytningen er gået godt og at alle er glade for de nye rammer :)
Det lyder rigtig fint at fjerne flasken før middagsluren nu, hvor pigerne nærmer sig de 11 måneder og skal starte i dagpleje. De er selv begyndt at sige lidt fra overfor flasken, det er ikke længere så interessant - og det er rigtig fint, hvis det på den måde går mere eller mindre af sig selv :)
Hvis I og dagplejer synes, at det er svært at putte dem uden at de får noget at spise eller drikke først, så kan de evt. få en krop vand eller de kan tilbydes et lille mellemmåltid. Det kan f.eks. være lidt frugtmos med lidt mme på, som gives med en ske, eller det kan være en lille (max 100 ml) portion tykmælk (3.5%) eller neutral sødmælksyoghurt. Giv det gerne sammen med lidt frugtmos, revet frugt, rugbrødsdrys eller lignende.
Derudover så anbefales det at I laver deres grød på mme indtil de er 1 år, så pigerne får ekstra mælk den vej igennem. Ligesom det vil være rigtig godt, at I giver dem kalkholdige grøntsager som f.eks. kål, broccoli og bønner. Også små fede fisk som f.eks. sild og makrel indeholder kalk, ligesom ost er godt.
I må gerne bibeholde banan eller godnatgrød så længe de trives med det. Laver I godnatgrød kan denne med fordel også laves med mme, så længe de er under 1 år.
Efter 1 års alderen anbefales det at give 350 ml mælk og/eller surmælksprodukt dagligt og max 500 ml. Dette behov dækkes ofte ved at tilbyde en kop mælk morgen og aften, samt en portion tykmælk eller lignende surmælksprodukt i løbet af dagen, ligesom pigerne også kan få sovs til maden osv. Det hele tæller med :)
Før 1 års alderen gives modermælkserstatning. Efter 1 års alderen kan I begynde at give pigerne letmælk - dog max 100 ml ved 1 år og gradvist kan deres indtag så øges, så det bliver en gradvis tilvænning til komælk og komælksprodukter.
Det anbefales at stoppe med flaske efter 1 års alderen, mange børn stopper dog først helt med flasken, når de er 13-15 måneder gamle, og det er også helt okay. I stopper med flasken, når I fornemmer at pigerne virker parate til det :)
Håber I kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke - også med dagplejestarten - det bliver spændende :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske