Svar: At putte en hidsigprop
28. september 2005
Alder:
14 mdr.
Kære Lene
Så vidt jeg husker er Maja 14 mdr gammel og er derfor i en alder hvor hendes søvnbehov er ved at ændre sig fra to lure dagligt til en lur dagligt.
I den periode vil hun nogle dage have behov for en middagslur og således kunne nøjes med den, andre dage vil hun have behov for at sove lidt mere (20-30 minutter). Det er dog vigtigt at huske at det kun er en overgang. Hvis den lille lur ligger sidst på dagen, så er det, som du beskriver, meget svært at få hende til at sove om aftenen og det er den vane som I skal prøve at bryde.
Min umiddelbare tanke er at hun vågner tidligt om mogenen og samtidig måske godt kunne sove lidt længere end 2 timer til eftermiddag. Jeg tænker derfor at det kunne hjælpe jer, at prøve at komme ind i en rytme, hvor hun bliver lagt til at sove til middag lidt før. At du f.eks. putter hende 11.30 og så håber at hun kan sove lidt længere og vågne kl 14-14.30, for på den måde at kunne holde sig bedre vågen til om aftenen og ikke blive helt så træt.
Alternativet er at putte hende til lur senere end nu, altså f.eks. kl 12.30 og lade hende sove til 15-15.30. Men hvis hun vågner allerede kl 5-6, så er det ikke sikkert hun kan holde sig så længe. Måske skulle du derfor prøve at udnytte, hvis hun en dag sover lidt længere om morgenen.
Der skal således være plads til fleksibilitet i denne periode:o)
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske