Svar: Hypermobil
28. september 2005
Alder:
18 mdr.
Kære Rie
Hybermobilitet i en vis grad er normalt for små børn, men det lyder dog som om at det ville være relevant at du fik en henvisning til en fysioterapeut, som kunne se på Sofie.
Måske er der en børnefysioterapeut ansat i kommunen, hvor I bor. I givet fald kan din sundhedsplejerske fortælle dette eller du kan ringe til kommunen og høre.
Ellers må du via egen læge få en henvisning. Det er vigtigt at det er en fysioterapeut, som ved noget om børn.
Jeg foreslår fysioterapeut fordi jeg tænker at han/hun vil kunne vurdere Sofie og hvor hypermobil hun er, og vedkommende vil også kunne guide dig i hvilke øvelser du kan lave sammen med hende, for at styrke hendes led.
Jeg ved at I kan støtte hendes motorik og balance, når hun bliver større, ved blandt andet at vælge svømning, balancebræt, trampolin osv. som legeredskaber. Hvis Sofie er meget hypermobil, vil hun måske have tendens til at falde hyppigere end andre børn. Det kan gøre at hun bliver lidt mere 'nervøs' og det vil derfor være godt at I opmuntrer hende til at forsøge igen og igen, selv om det ikke altid lykkes.
Vær også opmærksom på hendes siddestilling. Børn med meget hypermobileled sidder ofte i W-stilling, med fødderne ved ballerne (hvis du forstår hvad jeg mener), men også dette kan en fysioterapeut guide jer omkring.
Rigtig meget held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske