Brev:
Kost og søvn til lille pige på 5 mdr
28. september 2005
Alder:
5 mdr.
Kost og søvn til lille pige på 5 mdr
Min datter er 5 mdr og 2 uger gammel og hun vejer 5,8 kg og er 62 cm lang. Hun er født til tiden, men har bare altid været en "let sag". Hun har aldrig været den store spiser.
Hun får flaske med grøn allomin - amningen gik i vasken efter 4 mdr. med kolik (låst i nakken og ryggen). Hun spiser ca. hver 2 time omkring 70-100 ml pr måltid. Imellem måltiderne sover hun for det meste ca. 30 min. Hun sover disse små powernaps ca. 4 gange i døgnet.
Jeg kunne godt tænke mig at arbejde hen imod længere lure og større måltider, men jeg er lidt i tvivl om, hvordan dette gøres bedst. Jeg har på fornemmelsen, at det med at få mad hver 2. time er gået hen og blevet en vane og at de små måltider hænger sammen med korte lure. Desuden virker det som om hun ikke "gider" flasken mere - hun vender hele tiden hovedet bort for at igen vende tilbage til flasken. Hvis hun ikke får mad - bliver hun MEGET gal :-)
Jeg synes, det kunne være rart, hvis hun feks. kunne tage 2 gode lure i løbet af dagen i stedet for de små "powernaps". De kunne give noget ro. Synes at dagen går meget op i at lave flasker og putte. Noget struktur/en fast rytme mht. måltider og søvn kunne være rart.
Når hun får 4-6 ml lactolose om dagen fungerer hendes mave efterhånden nogenlunde - hun har bøvlet en del med hård mave og forstoppelse, og det har ikke just været med til at sætte appetitten i vejret.
Jeg er så småt begyndt at give hende 50-100 ml risgrød med pæremos til morgenmad, hvilket hun elsker. Desuden vil jeg prøve at give hende lidt blomkåls/kartoffel mos til aften/seneftermiddag. Dette har jeg dog ikke haft held med endnu......
Hun går i seng kl. 18.00, og hun er meget dygtig til at blive lagt. Hun vågner nogle gange inden kl. 24.00 og får mad men typisk vågner hun først ca.kl. 02.00 og igen ved 05.30 tiden. Hun står op mellem kl. 6-7.
Har du et forslag til hvordan vores dag kan se ud mht. spise/sovetider? Er hun for lille til, at jeg "overtager" styringen af hvornår hun skal sove og spise - hvis man kan sige det sådan.
Tror du man kan vænne hende fra at få mad så ofte, ved at tage nogle hårde dage, hvor man trækker tiden?
Hun er ellers en glad og kvik pige :-)
Glæder mig til at høre fra dig - skriv endelig hvis du har brug for yderligere oplysninger.
Med venlig hilsen
Majamor
PS: Efter at have været til hendes 5 mdr. tjek synes lægen at hun skal følges månedligt pga. hendes vægt