Svar: Kost og søvn til lille pige på 5 mdr
28. september 2005
Alder:
5 mdr.
Kære Majamor
Du har fuldstændig ret i at det vil være rigtig godt at få ændret lidt på din datters rytme og jeg tror bestemt også det er muligt:o)
Du skriver at hun ofte spiser hver 2 time, men samtidig slår det mig at hun om aftenen og natten faktisk godt kan tage lidt længere træk:o) Det hænger naturligvis sammen med at hun spiser så huppigt om dagen, men det ville nu være rarere for jer alle at få vendt lidt rundt på det. Uden at ødelægge jeres nattesøvn helt.
Det er naturligvis vigtigt at du forsøge at se på Maja og tyde, hvornår hun er træt og burde kunne sove længere end som så. Men samtidig må du også se lidt på klokken og prøve at køre lidt faste rutiner ind i forhold til tiderne på dagen.
Omkring 6 mdr´s alderen kan de fleste børn begynde at nøjes med 2 lure dagligt, af og til powernapper de dog stadig lidt om eftermiddagen, men det er så også okay, hvis de ellers trives.
Når du putter hende, så lav et fast ritual for dette. I dette ritualt indgår (især om formiddagen) at hun skal have spise sin grød og drukket mælk inden hun puttes, så du er helt sikker på at hun ikke vågner fordi hun er sulten.
En plan for dagen med to måltider skemad, mælk og lure kunne se således ud:
Morgen: Flaske
Formiddag: grød + mælk (erstatning) af kop (snapseglas eller tudkop), evt. flaske
Puttes til formiddagslur (f.eks. kl 9.30, alt efter hvad tid I står op om morgenen), må gerne sove 1½ time. Sover hun kun 1 time, så må hun sove længere over middag)
Frokost: ca 11.30 Flaske (når hun bliver 6 mdr og kan sidde med ved bordet, kan I spise frokost sammen og hun kan begynde med lidt grøntsagsmos her, eller lidt brødskorper i hånden)
Over middag: Evt. flaske og puttes til eftermiddagslur, f.eks. kl 13.
Sen eftermiddag, efter lur, f.eks. kl 16, flaske.
Aften: Grøntsagsmos (fra 6 mdr. med lidt kogt kød/fisk), evt. lidt frugtmos til dessert + mælk af kop/snapseglas/tudkop.
Flaske til at sove på, puttes til natten.
Sen aften: Det vil sige kl 22-23, når du selv går i seng. Her giver du Maja en flaske, også selv om hun ikke er vågen. For at fylde hende op til natten, så hun kan sove til næste morgen (forhåbentlig:o)) Først når hun er 6 mdr kan man sige at hun ernæringsmæssigt ikke behøver mælk om natten. Men som du beskriver hende, så lyder det som om at I skal forsøge denne rytme nu.
Jeg tror, som du selv er inde på, at din datter har vænnet sig til at spise hyppigt og spise mindre mængder af gangen og det tager naturligvis lidt tid, før hendes krop vænner sig til at det skal være anderledes. Det er dog meget passende netop at begynde at ændre på tingene, når du også er igang med skemad, hun kan drikke af lille bæger osv.
At lægen følger hende vægtmæssigt er jo kun helt fint. Men det vil være en god idé at du sørger for at hendes mave er i orden. Hvis hun har forstoppelse, får du ikke ændret på hendes madvaner. Husk også fedtstof i den hjemmelavede mad.
Jeg tror ikke umiddelbart at det vil være så hårdt for hende at 'trække tiden' og følge min plan, da hun jo også skal have skemaden til at mætte sig foruden flaskerne og da hun skal tage lidt mere mælk af kop. Hun afviser jo ofte flasken, så også dette mønster skal brydes.
Et snapseglas kan hun svøbe omkring med munden, eller alternativt en tudkop, vhis de er bedre for hende. Det er vigtigt at hun får sin mælk, så hvis hun nægter flaske, så må du prøve dette. Hun har også alderen til det:o)
Håber du kan finde hoved og hale i ovenstående og at det vil hjælpe dig videre frem. Hun lyder som du skriver til at være en skøn unge:o)
Held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske