Svar: Hvor sikker er graviditetstesten?
29. september 2005
Alder:
0 mdr.
Kære Maibrit
Rigtig mange gange tillykke med graviditeten. Hvor er det dejligt for jer at det er lykkedes så hurtigt og jeg er slet ikke i tvivl om at du er gravid:o)
Graviditetsteste er rimeligt til at regne med. Det er dog sådan at når man tager en graviditetstest, så måler man mængden af HCG i urinen. HCG står for human chorion gonadotropin og er det såkaldte graviditetshormon.
Hos nogle kvinder skal man et stykke hen i graviditeten for at man kan måle HCG i urinen, derfor vil en graviditetstest hos disse kvinder ofte måle negativ. Hos andre kvinder er HCG niveauet så højt at testen vil kunne vise positiv meget hurtigt, hvilket lyder til at være tilfældet hos dig.
Jeg vil derfor formode at hvis du tager en graviditetstest igen om 14 dage, så vil stregerne på testen være endnu tydeligere fordi dit HCG niveau, så igen er så meget højere.
At du endnu ikke har nogen graviditets symptomer er helt normalt. Tag du det stille og roligt og nyd det spirende liv i din mave:o)
Sender dig et knus og rigtig meget held og lykke med graviditeten fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske