Svar: Hvordan lære jeg mine tvillinger selv at gå?
30. september 2005
Alder:
16 mdr.
Hejsa kære næsten vanvittige mor :o)
Det at lære at gå har, på samme måde som alt muligt andet i barnets udvikling, forskellige faser.
Når først barnet lærer at bære sin fulde vægt og stå fladt på gulvet, når noget støtter deet, så lærer de hurtigt at trække sig op at stå. De starter med at hive sig selv op (hånd over hånd) ved hjælp af tremmerne i sengen eller møblerne på gulvet.
Ofte bliver de i denne periode frustrerede fordi de ikke kan finde ud af at sætte sig ned igen. Denne periode varer nogle uger. Herefter lærer barnet at gå med en eller anden form for støtte, ved at 'krydse' sig frem. De trækker sig op ved møblet, lader henderne glide langs møblets kant, hvorefter den ene fod følger efter med et lille skridt til siden.
I begyndelsen af denne fase vil barnet stadig bære noget af sin vægt med hænderne og er derfor nødt til at flytte sine hænder samtidig med at benene flyttes, men øvelse giver selvtillid og efterhånden vil barnet lære at træde tilbage fra det, som det holder fast i og bevæge sig ved at flytte hånd over hånd. Hver gang der flyttes en hånd tages også et skridt med foden og pludslig vil barnet kunne stå helt oprejst og kun holde let ved noget for ikke at miste balancen.
Gradvist bliver balance evnen bedre og det varer herefter ikke længe før barnet er klar til at give helt slip og stå af sig selv.
Som du kan høre så handler det at lære at stå, at krydse rundt, og at lære at gå, alt sammen om barnets selvtillid, muskelstyrke og koordinationsevne. Der er derfor ingen idé i at presse dine børn til at gå ved egen hånd.
Det er en svær tid og det kræver lidt tålmodighed, men pludselig har det lært det og så får du først travlt - tro mig! :o)
Sørg for at børnene har møbler som de kan gå rundt ved, altså at afstanden imellem jeres møbler ikke er for stor. Giv dem evt. en gåvogn, som de kan skubbe foran sig. Bare tæer er nemmest at gå på, eller måske et par små skind sutsko.
Støt derfor børnene i at gå ved tingene og lad dem også gå med jer. Din datter, som allerede er så god til at gå, mangler bare lige den sidste selvtillid og tro på at hun godt kan. Lad være med at presse hende unødigt, men lad hende f.eks. gå mellem jer voksne, så hun kun skal tage enkelte skridt, så kommer hun i jeres favn.
Rigtig meget held og lykke med dem, det kommer lige pludselig:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske